
Στο προσκήνιο επανέρχεται το τελεφερίκ στο Κάστρο Μονεμβασίας, αυτή τη φορά από την Ένωση των Απανταχού Μονεμβασιτών. Με επιστολή προς την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, την οποία υπογράφει ο Πρόεδρος Παναγιώτης Αλεξάκης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ, η Ένωση θέτει μια σειρά ζητημάτων με αφορμή την τοποθέτηση της εταιρείας για το ανωτέρω έργο.
Διαβάστε παρακάτω την επιστολή:
Προς: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
Υπόψη κας Κατερίνας Στεμπίλη
Αξιότιμη κυρία Στεμπίλη,
Αναφερόμαστε στην ανακοίνωσή σας που αφορά την εκδήλωση της 13.2.2025 που διοργάνωσε ο Σύλλογος Φίλων Μονεμβασίας για το τελεφερίκ προς την Άνω Πόλη της Καστροπολιτείας της Μονεμβασίας, με τη συμμετοχή σας. Επικοινωνούμε μαζί σας εκ μέρους του συλλόγου μας, της Ένωσης των Απανταχού Μονεμβασιτών, Η Παναγία η Χρυσαφίτισσα, ο οποίος μετρά έως σήμερα εκατό και πλέον χρόνια λειτουργίας, ως Μονεμβασίτες, αλλά και ως κάτοικοι εντός της Καστροπολιτείας, οι οποίοι ενστερνίζονται όσα αναφέρονται πιο κάτω.
Κατ’ αρχάς, δηλώνουμε ότι μοιραζόμαστε τις ίδιες αξίες, σχετικές με την πολιτιστική και φυσική κληρονομιά του τόπου μας και αυτό διαφυλάσσουμε για πάνω από 70 χρόνια, αναφερόμενοι στην τελευταία περίοδο, αφότου οι συμπατριώτες μας, με πρωτεργάτη την Ένωσή μας, αρνήθηκαν να εξελιχθεί η Καστροπολιτεία σε μουσείο τύπου Μυστρά και την κράτησαν ζωντανή, από τα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια. Ακόμα, η Μονεμβασία για εμάς δεν διαχωρίζεται, στην Καστροπολιτεία από τη μια πλευρά και στο «ψαροχώρι» έξω από αυτήν, από την άλλη, όπως υποτιμητικά αναφέρθηκε στην εκδήλωση των Φίλων της Μονεμβασίας.
Για τους Μονεμβασίτες, η Μονεμβασία ορίζεται ως η Καστροπολιτεία και η ενδοχώρα της. Δεν σας έχει ίσως γίνει κατανοητό ότι η Μονεμβασία αποτελεί ένα ενιαίο σύνολο, της Καστροπολιτείας, του οικισμού της Γέφυρας, που πρωτοκατατοικήθηκε από καστρινούς και των χωριών της, όπως είναι ο Άγιος Ιωάννης, οι Βελιές, τα Νόμια κ.ά., τα οποία, ιδιαίτερα από τα δύσκολα χρόνια μέχρι και σήμερα στήριξαν ποικιλοτρόπως τη γενέτειρά μας κοινωνικά, εκκλησιαστικά, οικονομικά, ενώ συνδέονται και με δεσμούς αίματος σχεδόν με κάθε Μονεμβασίτη.
Όλοι εμείς, λοιπόν, στέργουμε την Καστροπολιτεία μετά από δεκαπέντε αιώνες αδιάλειπτης λειτουργίας της, όπως μας την παρέδωσαν οι πρόγονοί μας, την φροντίζουμε, επιδεικνύοντας σεβασμό και ανθρωπιά, μακριά από απαράδεκτες αντιλήψεις και τοποθετήσεις. Ευχόμαστε και δρούμε για ένα μέλλον της Καστροπολιτείας που διατηρεί και αναδεικνύει την ιστορική, πολιτιστική και φυσική της κληρονομιά. Περαιτέρω, δεν είναι τυχαίο ότι το έργο του τελεφερίκ πρόσβασης στην Άνω Πόλη, εγκατεστημένο 140 μέτρα πριν την είσοδο στην Καστροπολιτεία, δεν είναι ένα περιστασιακό έργο που ξαφνικά αποφασίστηκε, αλλά έχει προκύψει ως αποτέλεσμα μακράς και ενδελεχούς παρατήρησης για εμάς και το Δήμο Μονεμβασίας.
Έχει δε αναφερθεί ως θέμα σε δύο διαδοχικές δημοτικές εκλογές, με πιο πρόσφατη αυτή του Οκτωβρίου 2023. Υποστηρίχθηκε και από τους δύο εκλογικούς συνδυασμούς, συνεχίζει να υποστηρίζεται από αυτούς στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως επίσης και στο Δημοτικό Διαμέρισμα Μονεμβασίας από όλες τις παρατάξεις, επίσης, από συλλόγους όπως και ο δικός μας σύλλογος, αλλά και από επαγγελματικούς συλλόγους, όπως είναι ο Αναπτυξιακός Σύλλογος των επαγγελματιών του κάστρου. Όλοι έχουν τοποθετηθεί θετικά απέναντι σε αυτό το εμβληματικό έργο. Ένα έργο μικρότερης κλίμακας σε σχέση με ορισμένα που έχουν γίνει, όπως είναι ο βιολογικός καθαρισμός στη δύσκολη και ανισόπεδη με πολλά εμπόδια Καστροπολιτεία έκτασης 55 περίπου στρεμμάτων, αλλά και οι σημαντικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, σε τείχη, πολεμίστρες και οχυρώσεις, πλακόστρωτα, μεγάλες αποκαταστάσεις εκκλησιών, μουσείων και πολλών χώρων διαφύλαξης της πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς της.
Σε αυτό το σημείο εσείς και ο Σύλλογος Φίλων Μονεμβασίας προβαίνετε σε αναφορές περί αλλοίωσης της ταυτότητας του χώρου. Αν κατανοηθεί ότι η Καστροπολιτεία αναφέρεται σε μια βραχώδη έκταση που ξεπερνά τα 600.000 τ.μ., έναντι μιας ελάχιστης έκτασης που αναλογεί στο τελεφερίκ σε όλον αυτό το χώρο γίνεται αντιληπτό κατά πόσο τον αλλοιώνει, όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που σας εσωκλείουμε. Ας κρατήσουμε για αρχή ότι κάθε έργο σε έναν τόπο συνιστά παρέμβαση, το θέμα είναι αν αυτή θεωρείται, ισχυρή, ήπια, κ.λπ., όπως θα επανέλθουμε πιο κάτω.
Πρώτα, ας έλθουμε στον ουσιωδέστερο λόγο για τον οποίο κατασκευάζεται το τελεφερίκ. Το έργο αυτό γίνεται αποκλειστικά για να εξυπηρετήσει ίσως και πάνω από το 50% των κατοίκων και επισκεπτών στη Μονεμβασία, καθώς έχουν παρατηρηθεί χρόνια τώρα οι δυσκολίες αναρρίχησης και πρόσβασής τους στην Άνω Πόλη, από τις προβλεπόμενες διόδους της Κάτω Πόλης και τον απότομο ανηφορικό ελικοειδή πλακόστρωτο δρόμο, επικίνδυνο σε βροχερές ή πολύ ζεστές ημέρες, κάτω και από όλο και πιο δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες. Είναι άτομα προχωρημένης ηλικίας, εμποδιζόμενα άτομα και ΑμεΑ, τα οποία βεβαίως θέλουν να μεταβαίνουν στην Άνω Πόλη, το λίκνο της ιστορίας της Μονεμβασίας, αλλά αδυνατούν.
Το γεγονός αυτό έχει παρατηρηθεί εντονότερα τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτός είναι ο αποκλειστικός λόγος κατασκευής του τελεφερίκ, δηλαδή η καθολική προσβασιμότητα στην Άνω Πόλη, και αυτό είναι δικαίωμα αυτών των ανθρώπων που δεν πρέπει να τους το στερούμε, καθώς αξίζει όλοι να ζούμε σε μια συμπεριληπτική κοινωνία, να μην συμπεριφερόμαστε ως μη ενδιαφερόμενοι έως ανάλγητοι πολίτες. Και αυτό τον ουσιαστικό λόγο, ο Σύλλογος των Φίλων και εσείς τον θεωρείτε ως πρόσχημα, δηλαδή, ως ψέμα! Ένα ψέμα, δηλαδή, στο οποίο στηρίχθηκαν, γιατί αυτό αναφέρουν ως τον βασικό τους λόγο, όλοι οι φορείς που υποστήριξαν το έργο, το χρηματοδοτούν και το υλοποιούν και ήδη για το σκοπό αυτό έχουν διαθέσει έως τώρα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού του! Αν είναι δυνατόν, πέρα από τη συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων, το Δημοτικό Διαμέρισμα Μονεμβασίας, το Δημοτικό Συμβούλιο, η Περιφέρεια Πελοποννήσου, η ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΑΡΝΩΝ, το Υπουργείο Πολιτισμού και κοινοτικοί φορείς να διαθέτουν αυτό το ποσό για ένα έργο που στηρίζεται σε ένα πρόσχημα, σε ψεύδος!
Πιστεύετε ότι γίνεται, λοιπόν, το έργο αυτό, για άλλους λόγους; Αν ναι, θα θέλαμε να μας τους αναλύσετε. Αμφισβητείτε το δικαίωμα αυτών των ανθρώπων; Γιατί, εφόσον μπορούμε, να μην το σεβαστούμε, να μην το υλοποιήσουμε; Ας θυμηθούμε το εξής από τα λόγια του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αλβανίας, Αναστασίου «… τα δικαιώματα να θεωρηθούν λιγότερο ως μια εγωιστική απαίτηση και περισσότερο ως κάτι που προσδίδει η κοινωνία στα πρόσωπα λόγω της πίστης της για την αξία του ανθρώπου» (Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 2.2.2025).
Περαιτέρω, όπως αναφέρετε, το θεωρείτε ως πρόσχημα εκ του γεγονότος ότι η σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σημειώνει ότι «στόχος του έργου είναι να διευκολυνθεί η επισκεψιμότητα των τουριστών, των μόνιμων κατοίκων και γενικά η ασφαλής μεταφορά ατόμων από την Κάτω Πόλη Μονεμβασίας στην Άνω Πόλη και αντίστροφα, καθώς και ατόμων με κινητικά προβλήματα». Αυτό το σημείο της μελέτης, εσείς το χαρακτηρίζετε ως προσχηματικό! Πώς και από πού το εξάγετε; Εμείς, αντιθέτως, συγχαίρουμε τους μελετητές που ενέταξαν αυτό το σκεπτικό, το οποίο είναι ακριβώς αυτό που καλύπτει το ανθρώπινο δικαίωμα και την ανάγκη που προαναφέραμε.
Επιπροσθέτως, εσείς, πάτε ακόμα πιο πέρα, αναφέροντας ότι από αυτό προκύπτει πως το έργο γίνεται για να επέλθει αύξηση των τουριστών (!) Από πού εξάγετε και αυτό το συμπέρασμα; Ωσάν αυτό το έργο να αποτελεί τη λύση, μέσω της οποίας θα κατακλυσθεί η Καστροπολιτεία από τουρίστες, αγνοώντας τόσα άλλα πράγματα και υποδομές που απουσιάζουν, όπου μερικά από αυτά τα αναφέρετε, τα οποία βεβαίως συνδέονται με το μαζικό τουρισμό, ωστόσο τα σημειώνετε για άλλο λόγο, για να στηρίξετε το λανθασμένο συμπέρασμά σας ότι για τουριστικούς λόγους μόνον γίνεται, ό,τι γίνεται με το τελεφερίκ.
Το αυθαίρετο αυτό επιχείρημά σας, και αυτή η αστήρικτη ερμηνεία σας, καθώς επιχειρείτε από κάπου να πιαστείτε, είναι άσχετο και υποβολιμαίο, καθ’ υπόδειξη για να επηρεάσετε την πορεία των πραγμάτων. Διαπράττετε μεγάλο λάθος, και λυπούμαστε που δεν συλλαμβάνετε ή δεν θέλετε να συλλάβετε τους λόγους που σας αναφέρουμε πιο πάνω και τους οποίους εμείς συνεχώς θα αντιπαραθέτουμε. Σας απαντούμε, ωστόσο, ξεκάθαρα ότι, μην ανησυχείτε, δεν θα έλθουν ο μαζικός τουρισμός στη Μονεμβασία από αυτό το έργο, οι tour operators, τα κέρδη που αναφέρονται, κ.λπ. Και αυτό γιατί, όπως ίσως γνωρίζετε, η Μονεμβασία για διάφορους λόγους, έχει μια τουριστική περίοδο γύρω στους δύο μήνες το χρόνο, δηλαδή, μια μικρή περίοδο έναντι 7-8 μηνών άλλων περιοχών της Ελλάδος. Δεν υπάρχει υπερτουρισμός όπως λανθασμένα αναφέρθηκε στην εκδήλωσή σας, ούτε στο προβλεπόμενο μέλλον αυτό θα γίνει, αλλά και βεβαίως ουδείς από εμάς επιθυμεί ο τόπος μας να μεταβληθεί σε πρότυπο τύπου Μυκόνου, κ.λπ.
Αναφέρεστε, λοιπόν, σε ένα τελείως προσχηματικό επιχείρημά σας, με το οποίο οι «Φίλοι της Μονεμβασίας» ψαρεύουν σε θολά νερά. Σημειώνουμε δε ότι αν υπάρξει κάποιο επιπρόσθετο όφελος από το έργο, αυτό είναι για την Άνω Πόλη, όπου ίσως αποτελέσει έναυσμα για αποκατάσταση κάποιων ιστορικών μνημείων της, αντί της σταδιακής μετατροπής τους σε πέτρες, διατηρώντας έτσι και αναδεικνύοντας την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας, κάτι που εσείς ουδόλως αναφέρετε. Σας αναφέρουμε δε ότι ήδη ένα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού κατευθύνεται στη διάνοιξη μονοπατιών με πολύ σημαντικά ανασκαφικά ευρήματα και στη στερέωση των τειχών για μοναδική φορά τα τελευταία διακόσια χρόνια.
Συνεχίζετε δε στην ίδια κατεύθυνση και με αυτό που αναφέρετε, ότι θα μπορούσαν να επιλεγούν ηπιότερες λύσεις, όπως αυτή του αναβατορίου που προτείνετε, προκαλώντας τουλάχιστον σύγχυση με την εν γένει επαμφοτερίζουσα συμπεριφορά σας. Ενώ αναφέρεστε στη NATURA 2000 και υποστηρίζετε την μη υλοποίηση παρεμβάσεων, γενικώς, έρχεστε τώρα και προτείνετε το αναβατόριο. Το αναβατόριο, δηλαδή, δεν δημιουργεί «σοβαρότατες και μη αναστρέψιμες συνέπειες στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον;» Δεν οδηγεί σε «εκβραχισμούς και επεμβάσεις ενίσχυσης του βράχου;» Δεν είναι «ασύμβατο στην κλίμακα και στην αξία αυτού του μοναδικού χώρου»;
Περαιτέρω, γνωρίζετε ότι ένα τέτοιο αναβατόριο θα πρέπει να εγκατασταθεί ψηλά, στα ριζά του βράχου; Αλλά, γιατί κάνετε αυτή την πρόταση; Ξαφνικά, τώρα, με το αναβατόριο πιστεύετε ότι δεν επηρεάζεται το τοπίο; Γνωρίζετε ότι, με βάση τη μορφολογία του τεράστιου βράχου, το αναβατόριο για να κατασκευαστεί χρειάζεται κατακόρυφη σιδηρά γραμμή τείχους περίπου 80 μέτρων και θα πρέπει να στηριχθεί σε αρκετές οριζόντιες τσιμεντένιες αντηρίδες 10-15 μέτρων εκάστη, που πρέπει ένα επιπρόσθετο τμήμα τους να εισχωρήσει στους βράχους (πασσαλομπήξεις); Κάτι τέτοιο, τεχνικά εφικτό, είναι συνάμα καταστροφικό σε ό,τι αναφέρετε, για τη χλωρίδα, πανίδα, φυσική ομορφιά, συνέχεια της ταυτότητας του χώρου, κ.λπ. Ένα τέτοιο αναβατόριο λοιπόν για εσάς δεν συνιστά απειλή για την Καστροπολιτεία;
Ή μήπως θεωρείτε ότι η οποιαδήποτε παρέμβαση, και αυτή που προτείνετε θα είναι …αόρατη; Εδώ, επιπροσθέτως, θα αναρωτηθεί ο κάθε καλόπιστος ακροατής: με το αναβατόριο, δηλαδή, δέχεστε ότι δεν υφίσταται το πρόσχημα ότι γίνεται για τους ανθρώπους τρίτης ηλικίας – ΑμεΑ – εμποδιζόμενα άτομα και επιπροσθέτως δεν θα επιχειρηθεί με αυτό αύξηση του τουρισμού; ΟΧΙ, δεν είναι αυτό. Οι «φίλοι της Μονεμβασίας» αναφέρουν αυτή τη πρόταση γιατί γνωρίζουν ότι πρόκειται για ένα καταστροφικό έργο για τον βράχο, την κληρονομιά μας και ως εκ τούτου αποκλείεται. Έτσι, λοιπόν, τί κάνουν; «Χτυπούν» το τελεφερίκ ώστε να σταματήσουν τα έργα και τελικά να μη γίνει τίποτα!
Γιατί απλώς θέλουν την ησυχία τους, να απολαμβάνουν την ζωή τους, αν γινόταν δε να ξανατοποθετηθούν ταμπέλες, εδώ και εκεί στην Καστροπολιτεία, όπως έκαναν κάποιοι στο παρελθόν, καλώντας όλους τους εισερχόμενους στο κάστρο και είναι ήσυχοι, και έτσι να χαίρονται έναν γαλήνιο, οιονεί μουσειακό χώρο, ιδανικά ίσως και χωρίς κάποια καταστήματα μέσα στο κάστρο, κ.λπ. Τί σχέση έχουν και οι στερούμενες αληθείας δηλώσεις που αναφέρετε περί τουρισμού, «λέτε να κινδυνεύουμε να γίνουμε … Μαγιόρκα;» και άλλα; Τί συμπέρασμα θα έβγαζε κάποιος για όλα αυτά, παρά το αμέσως πιο πάνω;
Έχετε δε χρησιμοποιήσει και άλλα επιχειρήματα, όπως ότι χρειάζονται μόνον 9 λεπτά για να ανέβει κάποιος, από τις ελικοειδείς ανοδικές διόδους, στην Άνω Πόλη! Σε ποιους αναφέρονται; Σε αυτούς τους ανθρώπους που ούτε 40-50 λεπτά αγκομαχητού δεν τους φθάνουν, από την είσοδο της Καστροπολιτείας έως την Άνω Ντάπια, που ούτε ο καλύτερος αθλητής αντοχής δεν το επιτυγχάνει. Και εδώ βεβαίως αγνοείτε και εκείνα τα άτομα που τα κινητικά τους προβλήματα είναι τέτοια ώστε να αποκλείονται ολοσχερώς στην πρόσβαση στην Άνω Πόλη, με τις τρέχουσες συνθήκες.
Περαιτέρω, φθάνετε να αναφέρετε ότι χρειάζεται και μελέτη που θα λάβει υπόψη τους ισχυρούς ανέμους που θα εμποδίζουν τη λειτουργία του τελεφερίκ! Εδώ υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας! Τί νομίζετε ότι είναι οι άνθρωποι που το κατασκευάζουν και έρχεστε να τους δασκαλέψετε; Ότι αυτοί θέλουν τα φώτα σας και δεν γνωρίζουν τη δουλειά τους; Ότι δεν θα λειτουργεί το τελεφερίκ όταν έχει ισχυρούς ανέμους; Δεν σταματάνε τότε τα τελεφερίκ; Γιατί δεν ρωτάτε το τελεφερίκ ας πούμε της Πάρνηθας ή της Σαντορίνης, που πολλές δεκαετίες λειτουργούν με ασφάλεια και με ασφαλιστική κάλυψη; Και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση, έναντι των μόλις λιγότερο από εκατό μέτρων που θα καλύψει το τελεφερίκ της Καστροπολιτείας;
Αλλά ας αναφερθεί και το άλλο: φέρνετε παραδείγματα περιπτώσεων όπου δεν έγινε τελεφερίκ, για να υποστηρίζετε να μη γίνει το τελεφερίκ της Καστροπολιτείας, Και αναφέρεστε στο Μάτσου – Πίτσου του Περού και στο κάστρο του Βελιγραδίου. Αν είναι δυνατόν! Το Μάτσου – Πίτσου στο Περού, μια νεκρή πολιτεία του πολιτισμού των Ίνκας, που επίσης δεν περιβάλλεται από ζωντανή κατοικούμενη πόλη, είναι σε υψόμετρο 2.500 μέτρων από τη θάλασσα, εκεί που κόβεται η αναπνοή, και θα χρειάζονταν δεκάδες εκατομμυρίων για την κατασκευή του! (Εκεί και αν ισχύουν οι ισχυροί άνεμοι που αναφέρετε!). Περαιτέρω, υφίσταται ήδη καθολική πρόσβαση σε αυτό το μνημείο με τρένα και οχήματα, αλλά και διαφορετική μορφολογία εδάφους, ενώ καταβάλλεται και εισιτήριο για να εισέλθει ο επισκέπτης στο χώρο. Στο δε Kalemegdan, στο Βελιγράδι, προχωράς σε ίσιο-επίπεδο δρόμο από συγκλίνουσες οδούς της πόλεως και εισέρχεσαι στο κάστρο, μάλιστα μια από αυτές είναι η οδός Ρήγα Φεραίου (RIGE OD FERE). Επομένως, ούτε εκεί χρειάζεσαι τελεφερίκ καθώς υφίσταται, επίσης, καθολική πρόσβαση.
Είναι άστοχο να επιχειρηματολογείτε με αυτά τα παραδείγματα. Σας αναφέρουμε δε ότι, όπως ίσως γνωρίζετε, υπάρχουν διάσπαρτα τελεφερίκ και αναβατόρια στην Ευρώπη, σε πολλές χώρες, αξιοποιώντας διάφορους τεχνικούς τρόπους, τους πιο κατάλληλους για κάθε περίπτωση, σε μοναδικής αρχιτεκτονικής και φυσικής ομορφιάς μνημεία και τοπία του ευρωπαϊκού χώρου. Και ερωτούμε: Εκεί, οι άνθρωποι που τα έφτιαξαν, δεν τα έφτιαξαν για να εξυπηρετήσουν την πρόσβαση ανθρώπων και ειδικά εμποδιζόμενων ατόμων; Ως πρόσχημα και εκεί άραγε χρησιμοποίησαν και αυτό το λόγο; Δεν «κατέστρεψαν» την φυσική ομορφιά και κληρονομιά σε ανεπανάληπτες λίμνες, βουνά, αρχιτεκτονικά και ιστορικά μνημεία; Πώς εκεί τα επέτρεψαν οι αρχές;
Και φθάνουμε στο σημείο που αναφέρετε ότι «το τελεφερίκ συνιστά απειλή υποτίμησης της περιβαλλοντικής και πολιτιστικής αξίας του χώρου, υποβάθμισης της εμπειρίας των επισκεπτών και της ενότητας του τοπίου». Πόσο άστοχα είναι τα επιχειρήματά σας! Διερωτώμεθα, δε, οι επισκέπτες, όλοι, αλλά και ειδικότερα οι μεγάλες ομάδες που βοηθούνται από αυτό, θα νοιώσουν, άραγε, την υποβάθμιση του χώρου; Με αυτό το έργο της ανθρώπινης συμπερίληψης και του πολιτισμού; Οι εναλλακτικές λύσεις που προσφέρετε, το αναβατόριο, δεν το υποβαθμίζουν; Και από πού αντλήσατε αυτή την πληροφόρηση, της ηπιότερης πρόσβασης, πέραν της πληροφόρησης που κάποιοι σας παρέχουν; Ήλθατε σε επαφή με το Δήμο Μονεμβασίας για να σας ενημερώσει λεπτομερώς σχετικά, πέραν της πληροφόρησης «στο φτερό» που του ζητήσατε σε μια εκδήλωση και που ήταν προσχηματική εκ μέρους σας, αφού είχατε ήδη προχωρήσει σε δυσφημιστικές ενέργειες για τη Μονεμβασία; Μήπως ρωτήσατε για πληροφορίες, για παράδειγμα από την Ένωση Μηχανικών να σας παραθέσουν ενδελεχώς τις προτεινόμενες λύσεις;
Γνωρίζετε ότι τα πολύ πρόσφατα σχέδια που ανακοινώθηκαν προβλέπουν σταθμό επιβίβασης ύψους 3 περίπου μέτρων, αντί 14 μέτρων που διακινούσατε ψευδώς, και μάλιστα υπόσκαφο, που δεν φαίνεται από τη διέλευση του δρόμου; Ότι το τελεφερίκ δεν φαίνεται ούτε από τις πλατείες του Ελκομένου και της Χρυσαφίτισσας, όπως κάποιοι ψευδώς έφθασαν να το ζωγραφίζουν; Ότι αυτή η πρόσφατα προτεινόμενη λύση δεν είναι ούτε «φαραωνική» ούτε «υπερμεγέθης», όπως σας πληροφορούσαν; Ότι προ ημερών παρουσιάστηκε αρμοδίως όλος ο χώρος σε φωτορεαλιστικά σχέδια και πρόκειται για μια σαφώς ηπιότερη παρέμβαση λιγότερο οχλούσα σε απαιτούμενα έργα και επεμβάσεις στο βράχο σε σχέση με το αναβατόριο που υποστηρίζετε; Αυτά τα έχετε εξετάσει; Από πού, από ποιους λοιπόν, αντλήσατε τα αναγκαία στοιχεία; Ποια είναι αυτά, και αποφασίσατε εσείς να προτείνετε την ένταξη της Καστροπολιτείας της Μονεμβασίας στα απειλούμενα μνημεία για το 2025 της Europa Nostra και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, δυσφημίζοντας βάναυσα τον τόπο μας, και οδηγώντας τον άδικα να καταστεί απειλούμενη περιοχή, στηριζόμενοι σε ελλιπή, ατελή και μονόπλευρη πληροφόρηση; Έχετε αναλογιστεί τις συνέπειες αυτής της άδικης απόφασης, αυτού του στίγματος που προκαλέσατε, για τον τόπο μας, για τους κατοίκους, αλλά και τις συνέπειες που απορρέουν για εσάς;
Σας αναφέρουμε ότι ως αποτέλεσμα όσων σας εκθέσαμε πιο πάνω, τις αντιφάσεις και τις παρελκυστικές θέσεις σας, ουδεμία αξία έχει η άστοχη, λανθασμένη και επικίνδυνη για τον τόπο μας προτροπή σας για την ματαίωση του έργου και την απειλή του Κάστρου. Το έργο αυτό ουδόλως θέτει σε κίνδυνο τον αυθεντικό χαρακτήρα του ιστορικού συνόλου και του φυσικού περιβάλλοντος της Καστροπολιτείας. Η Μονεμβασία δεν είναι το μόνο μνημείο της Ευρώπης που χαρακτηρίζεται από επεμβάσεις για τον άνθρωπο. Οι Μονεμβασίτες κάτοικοί της δεν είναι ανάλγητοι, ξεχωρίζουν για την ευγένειά τους και το σεβασμό προς τους ανθρώπους και μένουν μακριά από ανθρώπινες διακρίσεις.
Ο σύλλογός μας θα επικοινωνήσει όπου χρειάζεται το εν λόγω θέμα και θα ζητήσει να παραστεί σε όλα τα Fora που συνδέονται με κάθε σχετική απόφαση για την Καστροπολιτεία της Μονεμβασίας. Σας ζητούμε, επιπροσθέτως, όπως αποστείλετε αυτό το κείμενό μας σε όλους τους αποδέκτες στους οποίους αποστείλατε την ανακοίνωσή σας, σχετική με την εκδήλωσή σας της 13.2.2025. Εναλλακτικά, παρακαλούμε όπως μας αποστείλετε τα σχετικά emails, ώστε να το πράξουμε εμείς.
Για την Ένωση των Απανταχού Μονεμβασιτών, «Η Παναγία η Χρυσαφίτισσα»
Παναγιώτης Αλεξάκης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ
Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου
enosimonemvasiton@yahoo.gr, paleks@ba.uoa.gr