Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, ο εικαστικός Αντώνης Βολανάκης παρουσιάζει τη βίντεο – εγκατάσταση «The holy bachelorette in the wedding cave», η οποία εκτυλίσσεται στον αχανή βιομηχανικό χώρο Α της Πειραιώς 260, έως τις 31 Ιουλίου.
Ένα δάσος από νυφικά και χείμαρρους υφασμάτων
Μέσα στον χώρο, ο επισκέπτης συναντά ένα δάσος από νυφικά και χείμαρρους υφασμάτων. Στην καρδιά του χώρου, βρίσκεται ένας αιωνόβιος αργαλειός, που υφαίνει ένα καινούριο ύφασμα από παλιά νυφικά, που κόβονται επί τόπου. Τι σηματοδοτούν όλα αυτά τα νυφικά; Και ποιος είναι ο ρόλος που παίζουν στην εικαστική προσέγγιση του Αντώνη Βολανάκη; «Το νυφικό είναι κοινωνική στολή, που σηματοδοτεί μια σύμβαση. Μοναδικό για τη γυναίκα, καθώς δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο για τον άνδρα, λειτουργεί ως μνήμη μετάβασης από την αγνότητα στη μητρότητα. Συμβολίζει τη στιγμή, που μια κόρη ετοιμάζεται να γίνει μητέρα» λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
Με άλλα λόγια, το νυφικό αντιμετωπίζεται ως αντικείμενο – φετίχ, ένα ένδυμα που θα εμφανίζει την εσωτερική του πλευρά, αποκαλύπτοντας τον κόπο που καταβλήθηκε για την κατασκευή του, εξού και ο αργαλειός που υπενθυμίζει τη διαδικασία: ύφασμα – σχεδιασμός – ραφή – χειρωναξία.
Τον σχεδιασμό των φωτισμών για την εγκατάσταση έχει αναλάβει ο διάσημος Γάλλος φωτιστής Ζεράλντ Καρλικόφ, ο οποίος φωτίζει, μεταξύ άλλων, το Λούβρο στο Άμπου Ντάμπι και το Φοντασιόν Καρτιέ, στο Παρίσι, έχοντας ξεκινήσει την καριέρα του δίπλα στον Αντουάν Βιτέζ.
Μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης
Ο καλλιτέχνης, ταυτοχρόνως, συλλέγει ερωτήσεις για θέματα, που απασχολούν έντονα τις γυναίκες και θα ήθελαν να τις θέσουν σε άλλες γυναίκες. Έπειτα, κινηματογραφεί πολλές διαφορετικές απαντήσεις σε Ελλάδα και Νέα Υόρκη, οι οποίες προβάλλονται στον χώρο, ανάμεσα στα νυφικά. Η ιδέα αυτή, της συνομιλίας μεταξύ γυναικών (επωνύμων και ανωνύμων) που δεν γνωρίζονται, αλλά καλούνται να απαντήσουν η μία στις ερωτήσεις της άλλης, προϋπάρχει στη δουλειά του Αντώνη Βολανάκη, ο οποίος μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης, όπου, τα τελευταία χρόνια, διδάσκει στο τμήμα «Τέχνη και Πολιτική» του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.
Έχει επιμεληθεί μια σειρά από ανάλογα πρότζεκτ, που έφεραν σε συνέργεια εικαστικούς, συγγραφείς και ερευνητές φιλοσοφίας, με πιο πρόσφατο αυτό της Ιθάκης, όπου ποιητές από την Αμερική και την Ελλάδα δημιούργησαν ποιητικά εργαστήρια με τους κατοίκους του νησιού.
«Ας ακούσουμε ξανά τη γνωστή Πηνελόπη»
Στο έργο «The holy bachelorette in the wedding cave», ο Αντώνης Βολανάκης, για πρώτη φορά, συνδυάζει τις δύο πρακτικές, που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του των τελευταίων χρόνων: τη χρήση των νυφικών και τη διαδικασία των blind dates. Ο ίδιος εξηγεί πως και γιατί κάνει τη σύνδεση: «Το απών σώμα, στα άδεια νυφικά, ενσαρκώνουν οι βίντεο – προβολές γυναικών. Με ενδιαφέρει πολύ το πως υφαίνεται η συζήτηση γυναικών με γυναίκες. Στην Ελλάδα, πρέπει όλοι να αφουγκραστούμε, να καταλάβουμε και να ενδυναμώσουμε τη γυναικεία αφήγηση. Αυτό προσπαθώ κι εγώ. Ας ακούσουμε ξανά τη γνωστή Πηνελόπη, τη σύζυγο του Οδυσσέα. Πιστεύω ότι, βαθιά μέσα της, δεν επιθυμούσε να επιστρέψει ο άνδρας της».
Η ερευνητική διαδικασία για την εγκατάσταση διέτρεξε πολλές «Πηνελόπες» και σχετίστηκε ιδιαιτέρως με την «Πηνελοπιάδα» της βραβευμένης Καναδής συγγραφέα Μάργκαρετ Άτγουντ (βιβλίο που παίρνει τον γνωστό μύθο της Πηνελόπης και τον μεταφέρει στο παρόν). Ο Αντώνης Βολανάκης συνάντησε την Άτγουντ στη Νέα Υόρκη, μίλησαν για το project και, από τότε, βρίσκεται σε δημιουργικό διάλογο μαζί της για όλα τα θέματα, που αφορούν στις γυναίκες.
Γι’ αυτό ακριβώς, στις 21 Ιουλίου, θα γίνει μία ανάγνωση της «Πηνελοπιάδας»: ένα απόσπασμα, όπως ακριβώς δούλεψαν το κείμενο η Μάρκαρετ Άτγουντ και ο Αντώνης Βολανάκης, σε μια απρόσμενη χειμωνιάτικη συνάντηση στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης. Η ανάγνωση θα γίνει με τις: Ξανθή Γεωργίου, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Ευτυχία Κιουρτίδου, Ελένη Μποζά, Άννα Παγκάλου, Καλλιόπη Παναγιωτίδου και Δανάη Σιώζιου, και θα ακολουθήσει συζήτηση.
Πληροφορίες
Πειραιώς 260 (Χώρος Α): Πειραιώς 260 – Ταύρος, τηλ.: 210 9282900. Ώρες λειτουργίας έκθεσης: καθημερινά: 19.00 – 23.00.
Πηγή: naftemporiki.gr