Με ερωτήσεις τους προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών αλλά και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Βουλευτής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ κ. Σταύρος Αραχωβίτης, αλλά και της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ κ. Νεοκλής Κρητικός, θέτουν το θέμα της διάβρωσης που συντελείται κατά μήκος της παραλίας Ξηφιά Μονεμβασίας, ως άμεσης και ουσιαστικής προτεραιότητας.
Ο κ. Αραχωβίτης επισημαίνει την ανάγκη άμεσης εκπόνησης ακτομηχανικής μελέτης, προκειμένου να σταματήσει το φαινόμενο διάβρωσης που συντελείται εδώ και χρόνια στην παραλία Ξηφιά. Επισημαίνει ότι το φαινόμενο διάβρωσης των ακτών συντελείται και σε άλλα μέρη της Λακωνίας, θεωρώντας ως πρώτο βήμα για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος, την εκπόνηση ακτομηχανικής μελέτης από εξειδικευμένους παράκτιους επιστήμονες, προκειμένου όπως τονίζει «να προταθούν λύσεις που θα μπορούν να εφαρμοστούν σε κάθε περιοχή που πλήττεται από το φαινόμενο αυτό».
Από την πλευρά του ο κ. Κρητικός θεωρεί την παραλία Ξηφιά ως πόλο έλξης πολλών τουριστών, τονίζοντας ότι έχουμε χρέος να μεριμνήσουμε για την αποκατάσταση, διατήρηση και θωράκιση της, για την ενίσχυση των συνθηκών πολιτικής προστασίας και τελικώς για την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας
Να υπενθυμίσουμε ότι τόσο ο κ. Αραχωβίτης όσο και ο κ. Κρητικός, αλλά και ο Βουλευτής Λακωνίας της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ. Αθανάσιος Δαβάκης, διαπίστωσαν από κοντά το πρόβλημα που είναι σε εξέλιξη κατά μήκος της ακτογραμμής στην παραλία Ξηφιά, σε αυτοψία που είχαν το προηγούμενο διάστημα. Θεωρείται βεβαίως αυτονόητο ότι όλοι από κοινού, σε συνεργασία τόσο με τον Δήμο Μονεμβασία όσο και με την Περιφέρεια Πελοποννήσου, θα συμβάλουν τα μέγιστα στην προσπάθεια εξεύρεσης της βέλτιστης λύσης.
Διαβάστε παρακάτω το κείμενο της Ερώτησης του κ. Αραχωβίτη:
Προς
- τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
- τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: Διάβρωση ακτών της Λακωνίας
Στη Λακωνία τις τελευταίες δεκαετίες, έχουν παρατηρηθεί εκτεταμένα φαινόμενα διάβρωσης σε παραλίες, τόσο στον Δήμο Μονεμβασιάς, όσο και στον Δήμο Ανατολικής Μάνης. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις στον Ξιφιά και στο Πορί Μονεμβασίας αλλά και στην Νεάπολη, όπου κινδύνευσε με κατάρρευση το γήπεδο μπάσκετ της πόλης, το οποίο σώθηκε χάρη στην άμεση χρηματοδότηση και κατασκευή κατάλληλων έργων. Στην Μάνη, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Οιτύλου και οι παρεμβάσεις που έγιναν εκεί με την μέθοδο Σ.Π.Α.Α – «Σύστημα Προστασίας και Ανάπλασης Ακτών» (CPNS).
Τα αίτια της παράκτιας διάβρωσης μπορεί να είναι είτε φυσικά, είτε αποτέλεσμα ανθρωπογενών παρεμβάσεων, είτε αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής κατά περίπτωση ή συνδυασμένα. Είναι ένα φαινόμενο που απαντάται σε ολόκληρο τον κόσμο αλλά με ιδιαίτερη σφοδρότητα στην Μεσόγειο, ειδικά τα τελευταία χρόνια, προκαλώντας τεράστια οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος της εκτεταμένης διάβρωσης θα πρέπει να μελετηθούν τα αίτια που το γεννούν και να προταθούν κατόπιν οι κατάλληλες ολοκληρωμένες παρεμβάσεις, ώστε να μην μεταφερθεί το πρόβλημα σε άλλη περιοχή.
Συνεπώς, πρώτο βήμα για την ουσιαστική, ολοκληρωμένη και βιώσιμη επίλυση του προβλήματος αποτελεί η εκπόνηση μιας ακτομηχανικής μελέτης από εξειδικευμένους παράκτιους επιστήμονες (αυτοί που ασχολούνται με την μορφοδυναμική, υδροδυναμική, γεωλογία, οικολογία και κοινωνικο-οικονομικά θέματα). Οι λύσεις που θα προταθούν μπορεί να είναι είτε «σκληρές», είτε «ήπιες» ακτομηχανικές λύσεις.
- Επειδή ωστόσο, το κόστος σύνταξης μιας τέτοιας ακτομηχανικής μελέτης είναι υψηλό για έναν τοπικό Δήμο ή την Περιφέρεια,
- Επειδή η έκδοση των προδιαγραφών της μελέτης απαιτεί μεγαλύτερη εξειδίκευση από αυτή που διαθέτουν οι επιστήμονες του Δήμου ή της Περιφέρειας,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Προτίθεστε να προβείτε στην ανάθεση και χρηματοδότηση ακτομηχανικής μελέτης για τις περιοχές του Δήμου Μονεμβασίας με την μεγαλύτερη διάβρωση;
- Προτίθεστε να αξιοποιήσετε τους πόρους και τις δυνατότητες του Πράσινου Ταμείου για τον σχεδιασμό ενός νέου προγράμματος εκπόνησης τέτοιου είδους μελετών σε όλη τη χώρα, ούτως ώστε να εντάσσονται σε αυτό μελέτες για τις περιοχές όπως και του Δήμου Μονεμβασίας της Λακωνίας;
Παρακάτω η ερώτηση του κ. Κρητικού:
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί
Η παραλία του Ξιφία (ή Ξιφιά), γνωστή για τη φυσική της ομορφιά αποτελεί πόλο έλξης πολλών τουριστών. Σήμερα κατά μήκος της ακτής παρατηρούνται σημαντικά φαινόμενα διάβρωσης.
Το εύρος του αιγιαλού έχει μηδενιστεί και η θάλασσα ταυτίζεται με την οριακή γραμμή αιγιαλού που ορίστηκε με ΦΕΚ το 1995, ενώ εκεί θα έπρεπε να φτάνουν οριακά «οι μεγαλύτερες αναβάσεις των κυμάτων». Το φαινόμενο αυτό είναι πιο έντονο ανατολικά/ βόρεια αρχίζοντας από το λιμανάκι και τον κοινοτικό δρόμο, και συνέχεια στις παρακείμενες ιδιοκτησίες.
Η κατάσταση αυτή έγινε για πρώτη φορά απολύτως αντιληπτή από τους παραθεριστές και λουόμενους της παραλίας το καλοκαίρι 2017, όταν δεν υπήρχε παραλία και πρόσβαση σε αυτήν για μπάνιο, λόγω υψομετρικής διαφοράς. Αυτό ήταν συνέπεια της θεομηνίας του Δεκεμβρίου 2016.
Έχουν πραγματοποιηθεί πολλές αυτοψίες από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Π.Ε. Λακωνίας από το 2017. Όμως η ταχύτητα εξέλιξης είναι τέτοια ώστε να παρουσιάζεται πλέον κατάρρευση του τσιμέντου το οποίο είναι στρωμένο αρκετά μέτρα από την οριακή γραμμή αιγιαλού.
Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση του αγρονόμου τοπογράφου κ.Αθανασίου Σολωμού: «Οι διαβρώσεις που επέρχονται καθημερινά από τη θάλασσα στο γειτνιάζον με αυτήν περιβάλλον είναι τόσο σημαντικές που ενέχουν σημαντικούς κινδύνους για τους επισκέπτες του χώρου αλλά και για τις τεχνικές κατασκευές που βρίσκονται πέριξ. Κρίνονται επείγουσες οι ενέργειες όλων των φορέων έτσι ώστε να συνταχθεί μια εδαφοτεχνική μελέτη για την ενίσχυση της ακτογραμμής στη συγκεκριμένη παραλία.»
Κάτοικοι της περιοχής έχουν συστήσει την «Κίνηση Πολιτών» με σκοπό την ανάσχεση των επιπτώσεων από την εν εξελίξει της διάβρωσης του υπεδάφους. Για αυτό και εναγωνίως ζητούν να γίνουν μελέτες και έργα για την αποκατάσταση της παραλίας και την προστασία της διαβρούμενης ακτής με σκοπό την προστασία της παλαιάς παραλιακής οδού, η οποία αποτελεί τη μοναδική πρόσβαση των κατοίκων στις οικίες τους και των επισκεπτών στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, την προστασία των κατοικιών, των επιχειρήσεων, και των αγροτικών ακινήτων που κινδυνεύουν.
Για να κατασκευαστεί το έργο αποκατάστασης θα πρέπει ο Φορέας κατασκευής του έργου (Δήμος ή Περιφέρεια ή Ιδιώτης) να καταθέσει φάκελο στην Κτηματική Υπηρεσία του Ν. Λακωνίας. (άρθρο 12, Ν. 2971/2001 όπως έχει τροποποιηθεί )
Ο Φάκελος του έργου θα πρέπει να περιλαμβάνει την Μελέτη Κατασκευής του Έργου, την Τεχνική Έκθεση και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την έγκριση του Έργου είναι ο έλεγχος της ακτογραμμής. Πόσο έχει μετακινηθεί η ακτογραμμή, πόση είναι η διάβρωση και σε ποιο βαθμό κινδυνεύουν οι παρακείμενες ιδιοκτησίες.
Ο χρόνος έγκρισης της Μελέτης αποκατάστασης εξαρτάται από το πότε η Επιτροπή καθορισμού αιγιαλού και παραλίας (άρθρο 3, Ν. 2971/2001 πολλές φορές έχει τροποποιηθεί) θα συγκληθεί για να εξετάσει το θέμα.
Την κατασκευή του έργου την επιβλέπει η Κτηματική Υπηρεσία (πολλές φορές σε συνεργασία με την Περιφέρεια).
Με βάση τα παραπάνω ερωτάσθε κύριοι Υπουργοί:
Με δεδομένο ότι πρέπει να μεριμνήσουμε για την αποκατάσταση, διατήρηση και θωράκιση της παραλίας του Ξιφιά του Δ.Δ. Νομίων του Δήμου Μονεμβασίας, για την ενίσχυση των συνθηκών πολιτικής προστασίας και τελικώς για την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας σε τι ενέργειες μπορούν να προχωρήσουν τα Υπουργεία σας για αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα;