Σε εκλογή δημοτικού συμβουλίου από την πρώτη Κυριακή με απλή αναλογική, καταλήγει όπως φαίνεται η πρόταση του Υπουργείου Εσωτερικών, μετά το πόρισμα της αρμόδιας Επιτροπής.
Η εκλογή του Δημάρχου θα γίνεται και την δεύτερη Κυριακή με το 50% + 1 και όπως είπε ο Υπουργός κ. Σκουρλέτης, η τοπική κοινωνία θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψιν ποιος από τους δύο υποψηφίους θα μπορεί να συγκεντρώσει την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου. Αυτό σημαίνει ότι για να εκλεγεί ένας δήμαρχος, θα πρέπει να εξασφαλίσει ένα είδος δεδηλωμένης ευρύτερων συνεργασιών μεταξύ των δύο Κυριακών, αφού σε αντίθετη περίπτωση ο δήμος θα έχει πρόβλημα διοίκησης.
Νέο στοιχείο προβληματισμού που βάζει η Επιτροπή είναι η δυνατότητα υποβολής μεμονωμένων υποψηφιοτήτων για την θέση του Δημάρχου. Δεν θα απαιτείται δηλαδή ένας ελάχιστος αριθμός υποψήφιων δημοτικών συμβούλων στο ψηφοδέλτιο για να κατέβει κάποιος στις εκλογές. Θα μπορεί και μόνος του να είναι υποψήφιος δήμαρχος.
Επίσης νέο στοιχείο της Επιτροπής είναι ότι καταργείται η διαφορετική σταυροδοσία σε διαφορετικά ψηφοδέλτια μεταξύ των δημοτικών κοινοτήτων
Τέλος θα εξεταστεί η θητεία των δημοτικών αρχών η οποία προτείνεται να είναι τετραετής. Η Επιτροπή θεωρεί ότι ένας Δήμαρχος ή ένας Περιφερειάρχης μπορεί να ολοκληρώσει τον προγραμματισμό του σε διάστημα μιας τετραετίας όπως συμβαίνει και σε κυβερνητικό επίπεδο.
Να σημειώσουμε εδώ ότι η αποσύνδεση των Δημοτικών εκλογών από τις Ευρωεκλογές θα γίνει από τις προσεχείς εκλογές, άρα η αλλαγή την θητείας θα έχει ουσιαστικά αναδρομική ισχύ. Ενδεχομένως οι επόμενες δημοτικές εκλογές να γίνουν και μέσα στο 2018.
Συγκεκριμένα η επιτροπή αναφέρει στο πόρισμά της:
«H καθιέρωση της πενταετούς αυτοδιοικητικής περιόδου δεν δικαιολογείται ούτε δικαιοπολιτικά ούτε από την εμπειρία εφαρμογής του «Καλλικράτη».
Υπενθυμίζεται ότι σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο – όπου υποτίθεται τα διακυβεύματα είναι περισσότερα και πιο σύνθετα – η κοινοβουλευτική περίοδος είναι (στην καλύτερη περίπτωση) τετραετής, επομένως δεν είναι σαφές γιατί μία Δημοτική/ Περιφερειακή Αρχή δεν μπορεί να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το πρόγραμμά της εντός του ίδιου χρονικού κύκλου.»
Επίσης λέει: «Η εκλογή των Δημοτικών Συμβούλων κατά εκλογικές περιφέρειες διαιωνίζει τα παλιά διοικητικά όρια, καθώς δεν συμβάλει στην ενιαία αντιπροσώπευση όλων των δημοτών και στην καλλιέργεια ενιαίας αντίληψης για το συμφέρον του Δήμου.
Επιπλέον, η εκλογή των Δημοτικών Συμβούλων κατά εκλογικές περιφέρειες (σε ορισμένους μάλιστα Δήμους πολυάριθμες), περιπλέκει χωρίς λόγο αρκετά το εκλογικό σύστημα και τη διαδικασία κατάρτισης συνδυασμών και ανάδειξης των εκπροσώπων των δημοτών, δυσχεραίνοντας έτσι τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά».
«Ενώ στις εθνικές εκλογές επιτρέπονται οι μεμονωμένες υποψηφιότητες – στις αυτοδιοικητικές εκλογές, που εξ ορισμού είναι πιο «προσωποποιημένες» και λιγότερο κομματικές, αυτή η δυνατότητα αποκλείεται».
Τέλος αναφέρει για το εκλογικό σύστημα: «Το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν απαιτείται και δεν νοείται να είναι πιο συγκεντρωτικό/ πλειοψηφικό από το ισχύον σε εθνικό επίπεδο».
Εδώ να αναφέρουμε ότι αν και η Επιτροπή αφήνει πολύ ανοιχτό το θέμα του εκλογικού συστήματος, ο Υπουργός στην συνέντευξη τύπου προς τους δημοσιογράφους, ήταν κατηγορηματικός. «Δεν το κρύψαμε ποτέ» είπε, «ήμασταν πάντα υπέρ της απλής αναλογικής και αυτό θα εφαρμόσουμε»
«Η διαδικασία των δύο γύρων – η οποία σημειωτέον δεν αποτελεί άμεση εκλογή, εξ ολοκλήρου τουλάχιστον, του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη – δεν ενισχύει αφ’ εαυτής τα προσωποκεντρικά χαρακτηριστικά λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» επισημαίνει η Επιτροπή.
Πηγή: myota.gr