Προτάσεις για ένα σύγχρονο σχολείο

Γράφει ο Γιώργος Μουζόπουλος*

Οι εποχές άλλαξαν και πρέπει να ξεφύγουμε από τα κλασσικά στερεότυπα της εκπαίδευσης. Ήρθε η ώρα για τομές… οι μαθητές να αποκτήσουν εφόδια όπως αυτονομία στο διάβασμα, να εκπαιδευτούν με την βοήθεια νέων τεχνολογιών, να διαπαιδαγωγηθούν σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις, να έχουν ίση πρόσβαση στην εξέλιξη της μάθησης και να έχουν τη δυνατότητα επιλογής μαθημάτων σύμφωνα με την κλίση τους. Παράλληλα η ταχύρρυθμη εκπαίδευση τύπου ΙΕΚ θα πρέπει να είναι συνυφασμένη με τις τοπικές ανάγκες κάθε περιοχής. Συνάμα η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση των αλλοδαπών μπορεί να αποτελέσει την εγγύηση της κοινωνικής αρμονίας.

Είναι ανάγκη να καλλιεργήσουμε την αυτονομία των μαθητών στο διάβασμα. Για τον σκοπό αυτό προτείνω το πρόγραμμα «ΟΛΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» σύμφωνα με το οποίο όλες οι εργασίες των μαθητών για τις 3 πρώτες τάξεις του Δημοτικού θα πρέπει να γίνονται στο σχολείο, εντός του πρωινού ωραρίου.  Διότι ο γονιός δεν μπορεί να είναι δάσκαλος. Το να κάνουν οι γονείς τις εργασίες των παιδιών στο σπίτι, είναι ανώφελο και αντιεκπαιδευτικό. Από την άλλη, δεν είναι όλοι οι γονείς υψηλού εκπαιδευτικού επιπέδου. Πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να γίνουν αυτόνομα και ανεξάρτητα στο διάβασμα. Ο απογαλακτισμός από τους γονείς θα τα βοηθήσει να διορθώσουν εγκαίρως τις αδυναμίες τους, να γίνουν αυτόνομα ως προς το διάβασμα σε μεγαλύτερη ηλικία και να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις δύσκολες στιγμές της ζωής αργότερα!

Συνάμα επιτυγχάνουμε την εναρμόνιση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής των γονέων, που χρειάζονται χρόνο για να ξεκουραστούν, αλλά και να έχουν χρόνο ψυχαγωγίας ή επιμόρφωσης με τα παιδιά τους. Βέβαια για να λειτουργήσει ένας τέτοιος θεσμός θα πρέπει ταυτόχρονα στην τάξη να συνυπάρχουν πολλοί δάσκαλοι, πέραν του ενός. Επομένως ένα τέτοιο πρόγραμμα θα βοηθήσει στην πρόσληψη ανέργων δασκάλων. Είναι κατάντια για μια χώρα να έχει άνεργους δασκάλους! Η ανεργία των δασκάλων αναδεικνύει μια αποτυχημένη εκπαιδευτική πολιτική που σημαίνει ότι ως πολιτεία δεν επενδύουμε στην μόρφωση των παιδιών και στην αναβάθμιση της παιδείας. Η σημερινή μορφή του ολοήμερου σχολείου δεν έχει πετύχει τον βασικό σκοπό της.

Η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην διαδικασία της μάθησης αποτελεί καινοτομία στην εκπαίδευση. Πιθανόν οι μαθητές να αποδίδουν καλύτερα όταν εκπαιδεύονται με ηλεκτρονικά μέσα, λόγω της εξοικείωσης με τους υπολογιστές και της απλότητας της χρήσης τους.

Το σύγχρονο σχολείο δεν πρέπει μόνο να εκπαιδεύει, αλλά και να διαπαιδαγωγεί. Πρέπει να στοχεύσουμε στην σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Για το λόγο αυτό προτείνω τη δημιουργία του «Σχολείου Διαπαιδαγώγησης» (Πολιτισμού, Παιδείας, Τέχνης και Αγωγής) με επιμορφωτικά μαθήματα σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής στο Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο σε εβδομαδιαία βάση, σχετικά με: την σωστή χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, την εξαπάτηση δια μέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τη σεξουαλική αγωγή, τους κινδύνους κατά την φοιτητική ζωή, μαθήματα αυτοάμυνας και αποφυγής κινδύνων, μαθήματα αναγνώρισης παιδικής κακοποίησης και αποφυγής ενδοοικογενειακής βίας, σχολικού εκφοβισμού, μαθήματα υγιεινής διατροφής (οδηγώντας τους μαθητές στην φρουτοφαγία, ξεφλουδίζοντας ένα φρούτο) και αποφυγής της παιδικής παχυσαρκίας, αξία συμμετοχής σε εκλογικές διαδικασίες, περιβαλλοντική εκπαίδευση, βιβλιοφιλία, αισθητική αγωγή (καλλιέργεια καλαισθησίας, ευαισθησίας, φαντασίας, δημιουργικότητας), την έρευνα. Μπορεί για παράδειγμα στα σημερινά βιβλία να γράφονται πχ. για το εκλογικό σύστημα, αλλά δεν αναφέρονται στην αξία της εκλογικής διαδικασίας, τι μας χαρίζει σαν άτομα και σαν κοινωνία.

Όλα τα παιδιά δεν είναι ίδια! Το καθένα έχει τον δικό του ρυθμό μάθησης και ωριμότητας. Η στοχευμένη εκπαίδευση ανά μαθητή, με ενισχυτική διδασκαλία κατά τη διάρκεια του πρωινού ωραρίου, σε εβδομαδιαία κλίμακα, με παρουσία στην τάξη περισσότερων δασκάλων, είναι μια σπουδαία εκπαιδευτική πολιτική, έτσι ώστε να δοθεί σε όλα τα παιδιά η ευκαιρία μιας άρτιας εκπαίδευσης και μόρφωσης. Έτσι μπορούμε να εγγυηθούμε την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στην εξέλιξη της μάθησης. Αυτό αποτελεί το θεμέλιο ενός δικαιότερου εκπαιδευτικού συστήματος.

Στο Γυμνάσια και το Λύκειο θα πρέπει να λειτουργήσει το πρόγραμμα «Ανοικτό Σχολείο» που θα δίνει την δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από τους μαθητές ανάλογα με την κλίση τους. Δηλαδή να μπορούν οι μαθητές να επισκέπτονται άλλα γειτονικά σχολεία εντός του νομού ή σε γειτονικούς νομούς και να διδάσκονται μαθήματα πχ. κολύμβησης, που θα είναι χρήσιμα για την  εισαγωγή τους στο Τμήμα Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού.

Παράλληλα είναι ανάγκη η θέσπιση του Πολλαπλού Βιβλίου ή Ανοικτός Φάκελος Μαθήματος, όπου κάθε μάθημα θα εμπλουτίζεται από τις παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών ως απότοκος της εμπειρίας της διδασκαλίας σε πανελλήνια κλίμακα, κατόπιν αξιολόγησης.

Τα ταχύρρυθμα τμήματα εκπαίδευση των ΙΕΚ θα πρέπει να συνδέονται με την τοπική παραγωγή. Για παράδειγμα στην Λακωνία λόγω του Πάρνωνα και του Ταΰγετου θα μπορούσε να υπάρξει ΙΕΚ Διαχείρισης Ορεινού Πλούτου.

Τέλος τα Διαπολιτισμικά Δημοτικά και Γυμνάσια για την εκπαίδευση των αλλοδαπών είναι απαραίτητα για την αρτιότερη κοινωνική ενσωμάτωσή τους. Η επιδότηση της εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας δημιουργεί ανεξάρτητους πολίτες που μπορούν να βιοποριστούν καλύτερα.

*Ο Γιώργιος Μουζόπουλος είναι Ιατρός – Ορθοπαιδικός Χειρουργός στο ΓΝ Λακωνίας – ΝΜ Σπάρτης, Υποψήφιος Βουλευτής με το  ΠΑ.ΣΟ.Κ – ΚΙΝ.ΑΛ στο Ν. Λακωνίας