Οι έφηβοι στη Βουλή

17.12.2014_160 βουλευτές ψήφισαν τον Σταύρο Δήμα, 135 δήλωσαν παρών

Άρχισαν την Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2015 οι εργασίες της Κ΄ Συνόδου του εκπαιδευτικού προγράμματος «Βουλή των Εφήβων». Οι εργασίες θα κορυφωθούν την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015, με τη συνεδρίαση της Ολομέλειας.

Οι «έφηβοι βουλευτές» θα διαβουλευτούν εφέτος για το θέμα των διακρίσεων στον χώρο του σχολείου και θα απευθύνουν ερωτήσεις στην Υπουργό Παιδείας, Πολιτισμού και Θρησκευμάτων, προσομοιώνοντας τις διαδικασίες του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Η «Βουλή των Εφήβων» έχει ανανεωθεί ριζικά τα δύο τελευταία χρόνια, στοχεύοντας στην ουσιαστικοποίηση του διαλόγου και του προβληματισμού μεταξύ των μαθητών. Έχουν εισαχθεί πολλά νέα στοιχεία στο πρόγραμμα, που φιλοδοξούν να αποδείξουν στην πράξη ότι μετά από 20 χρόνια λειτουργίας του θεσμού η ωριμότητα και η νεανικότητα μπορεί να συμβαδίζουν. Έτσι στο πλαίσιο του προγράμματος αξιοποιήθηκαν οι νέες τεχνολογίες για την επιλογή των «εφήβων βουλευτών», έχουν εισαχθεί στοιχεία κοινοβουλευτικού ελέγχου, συνεχίζεται η επιτυχής κατά την προηγούμενη Σύνοδο συνεργασία με τον Συνήγορο του Παιδιού και παράλληλα ξεκίνησαν νέες συνεργασίες: ο Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Κωστής Παπαϊωάννου και η ψυχολόγος – κοινωνιολόγος κ. Μαρία Παναγιωτάκη, υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Ν. Ηρακλείου, θα έχουν ενεργό συμμετοχή κατά τις εργασίες της Συνόδου στην Αθήνα.

Α. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ «ΕΦΗΒΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ»

Στη διαδικασία επιλογής των «εφήβων βουλευτών» διατηρήθηκε η κλήρωση, δόθηκε όμως η δυνατότητα στους πιο ενεργούς και δραστήριους μαθητές να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να αναδειχθούν «έφηβοι βουλευτές». Οι μαθητές κλήθηκαν να λάβουν μέρος σε μια σειρά διαδικτυακών εφαρμογών:

  • «το παιχνίδι των ερωτήσεων»: ηλεκτρονικό παιχνίδι γνώσεων με ερωτήσεις γενικών γνώσεων για το Κοινοβούλιο, το Σύνταγμα και το πολίτευμα, τους δημοκρατικούς θεσμούς και την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ελληνική και παγκόσμια ιστορία και γεωγραφία, την επιστήμη, τον πολιτισμό
  • «Το blog» των υποψηφίων «εφήβων βουλευτών»: οι μαθητές κλήθηκαν να εκθέσουν ελεύθερα τις σκέψεις, τους προβληματισμούς αλλά και τις ιδέες τους για όποιο θέμα επιθυμούσαν
  • δημιουργία παρουσίασης power point με θέμα «Ο τόπος μου»
  • δημιουργία βίντεο «Γιατί θέλω να πάρω μέρος στη Βουλή των Εφήβων»
  • παρουσίαση φωτογραφιών με θέμα τη σχολική ζωή
  • συμπλήρωση ερωτηματολογίου με σκοπό τη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης επινοημένου θεάτρου σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου (καλλιτεχνική επιμέλεια Grasshopper Youth).
  • συμπλήρωση ερωτηματολογίου για τη διαμόρφωση του προφίλ της «Τάξης του 2015», δηλαδή των μαθητών που πήραν μέρος στη φετινή «Βουλή των Εφήβων».

Η συμμετοχή των μαθητών σε κάθε μια από τις παραπάνω δραστηριότητες τους εξασφάλιζε έναν αριθμό κλήρων: όσο περισσότεροι οι κλήροι, τόσο περισσότερες οι πιθανότητές τους να αναδειχθούν «έφηβοι βουλευτές» κατά τη διαδικασία της κλήρωσης.

Οι μαθητές είχαν επίσης την ευκαιρία να επικοινωνήσουν και να εκφραστούν, να λύσουν απορίες τους σχετικά με το πρόγραμμα κ.λπ. μέσα από τη σελίδα του προγράμματος στο Facebook.

Οι πιο ενδιαφέρουσες συμμετοχές των μαθητών πρόκειται να αναρτηθούν σε ειδικό για το σκοπό αυτό χώρο στην ιστοσελίδα του προγράμματος, όπως και κατά την προηγούμενη ΙΘ΄ Σύνοδο.

Οι μαθητές είχαν στη διάθεσή τους δύο περίπου μήνες (19 Ιανουαρίου-17 Μαρτίου 2015) για να πάρουν μέρος στις παραπάνω δραστηριότητες. Συνολικά μετείχαν 13.678 μαθητές (7605 κορίτσια και 6073 αγόρια) από 989 σχολεία (910 σχολεία από την Ελλάδα, 64 από την Κύπρο, 15 ελληνικά σχολεία του απόδημου ελληνισμού).

Την Μ. Δευτέρα 6 Απριλίου 2015 έγινε η κλήρωση για την ανάδειξη των 300 «εφήβων βουλευτών» και των αναπληρωματικών τους. Οι 300 «έφηβοι βουλευτές» θα πάρουν μέρος τις επικείμενες εργασίες της Συνόδου (6-9 Σεπτεμβρίου 2015).

Όπως προειπώθηκε, τη φετινή «Βουλή των Εφήβων» θα απασχολήσει το θέμα των διακρίσεων στον χώρο του σχολείου, ένα θέμα που όπως διαπιστώθηκε από τις συμμετοχές των μαθητών στο “blog” της «Βουλής των Εφήβων», τους απασχολεί ιδιαίτερα. Οι μαθητές, με αφετηρία την εμπειρία τους και με τη βοήθεια των ειδικών θα συζητήσουν για τους τρόπους με τους οποίους εκδηλώνονται διακρίσεις στο σχολείο, για το πώς τις βιώνουν, θα αναζητήσουν τρόπους αντιμετώπισής τους. Στόχος είναι οι μαθητές να καταθέσουν ιδέες και προτάσεις για ένα σχολείο δημοκρατικό, συμμετοχικό, ζωντανό, στο οποίο θα υπάρχει ισότητα και αμοιβαίος σεβασμός στα δικαιώματα και στη διαφορετικότητα, για ένα σχολείο όπου οι αρμονικές σχέσεις και το υγιές κλίμα μεταξύ όλων θα επιτρέπει τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη, τη δημιουργικότητα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εφέτος, για πρώτη φορά, στο πλαίσιο της Κ΄ Συνόδου της «Βουλής των Εφήβων» διοργανώθηκαν δύο διαγωνισμοί για μαθητές Λυκείου: ένας λογοτεχνικός (ποίηση-διήγημα) και ένας μουσικός. Στους διαγωνισμούς μετείχαν συνολικά 275 μαθητές (227 στον λογοτεχνικό και 48 στον μουσικό) από όλη τη χώρα.

12 μαθητές που διακρίθηκαν στους παραπάνω διαγωνισμούς (8 από τον λογοτεχνικό και 4 από τον μουσικό) έχουν προσκληθεί να παρακολουθήσουν τις τετραήμερες εργασίες της Κ΄ Συνόδου, ενώ θα τους απονεμηθούν έπαινοι στο πλαίσιο των παράλληλων πολιτιστικών εκδηλώσεων της Συνόδου. Οι δημιουργίες των μαθητών θα αναρτηθούν σύντομα στην ιστοσελίδα του προγράμματος www.efivoi.gr.

Β. Η ΣΥΝΟΔΟΣ (6-9 Σεπτεμβρίου 2015)

Η «Βουλή των Εφήβων» παραμένει ένα πρόγραμμα προσομοίωσης της λειτουργίας του Κοινοβουλίου. Οι εργασίες της Συνόδου αποτελούν προσομοίωση του νομοθετικού έργου (συνεδριάσεις των «εφήβων βουλευτών» σε ομάδες διαβούλευσης, σε επιτροπή και σε Ολομέλεια) και του κοινοβουλευτικού ελέγχου (κατάθεση επίκαιρων ερωτήσεων προς τον Υπουργό Παιδείας). Όπως κάθε χρόνο, το πρόγραμμα περιλαμβάνει και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Ι. Προσομοίωση νομοθετικού έργου – ομάδες διαβούλευσης/επιτροπή νομοθετικού έργου

Όπως προαναφέρθηκε, οι μαθητές θα κληθούν, με τη βοήθεια ειδικών, να συζητήσουν, χωρισμένοι σε ομάδες διαβούλευσης, το θέμα των διακρίσεων στον χώρο του σχολείου. Στόχος είναι να υπάρξει ουσιαστικός προβληματισμός σχετικά με το θέμα καθώς και καταγραφή των προτάσεων των μαθητών, με βάση την εμπειρία τους. Οι προτάσεις των μαθητών θα αξιοποιηθούν προκειμένου να αποτελέσουν τη βάση μιας νομοθετικής πρότασης για την πρόληψη και αντιμετώπιση των διακρίσεων στο σχολείο.

Μαθητές-εκπρόσωποι των ομάδων διαβούλευσης θα συνεδριάσουν κατά το πρότυπο των διαρκών επιτροπών της Βουλής, προκειμένου, κατόπιν σχετικής εισήγησης των ειδικών, να επεξεργαστούν τη νομοθετική αυτή πρόταση. Η συζήτησή της θα ολοκληρωθεί κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της «Βουλής των Εφήβων» την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015.

ΙΙ. Προσομοίωση κοινοβουλευτικού ελέγχου: προετοιμασία επίκαιρων ερωτήσεων

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει ως εκπαιδευτικό στόχο τον διάλογο και προβληματισμό για θέματα Παιδείας, προσομοιώνοντας τη διαδικασία κοινοβουλευτικού ελέγχου. Οι «έφηβοι βουλευτές» θα καταθέσουν επίκαιρες ερωτήσεις και αφού συνεδριάσουν (σε ομάδες και Ολομέλεια) θα επιλέξουν έξι από αυτές. Οι έξι αυτές ερωτήσεις θα συζητηθούν κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της «Βουλής των Εφήβων» την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015, με συμμετοχή της Υπηρεσιακής Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κ.Ευφροσύνης-Αγγελικής Κιάου.

ΙΙΙ. Συνεδρίαση Ολομέλειας της «Βουλής των Εφήβων»

Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015, ώρα 9.30΄

Α΄ Μέρος – Νομοθετικό έργο: Θα γίνει συζήτηση επί της νομοθετικής πρότασης για την πρόληψη και αντιμετώπιση των διακρίσεων στο σχολείο, με συμμετοχή εκπροσώπων των μαθητών από την επιτροπή νομοθετικού έργου (ένας εισηγητής, ένας ειδικός αγορητής) και από τις ομάδες διαβούλευσης (έξι ομιλητές).

Β΄ Μέρος – Κοινοβουλευτικός έλεγχος: περιλαμβάνει τη συζήτηση των έξι επίκαιρων ερωτήσεων, στις οποίες θα απαντήσει η Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.

IV. Ελεύθερη συζήτηση

Την Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2015, ώρα 17.00΄-19.00΄, στο πλαίσιο των εργασιών της «Βουλής των Εφήβων» προγραμματίζεται ελεύθερη συζήτηση των «εφήβων βουλευτών» με τον Συνήγορο του Παιδιού κ. Γιώργο Μόσχο και τους συνεργάτες του, με θέμα τα δικαιώματα των εφήβων. Ο ιστορικός και συνεργάτης του Ιδρύματος της Βουλής κ. Γιώργος Σταθακόπουλος θα εισαγάγει τη συζήτηση μιλώντας για το θέμα «Κοινοβουλευτισμός και πολιτικά δικαιώματα».

V. Πολιτιστικές εκδηλώσεις

Οι «έφηβοι βουλευτές» θα παρακολουθήσουν τις εξής πολιτιστικές εκδηλώσεις:

Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2015, ώρα 22.00΄, Πολιτιστικό Κέντρο Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης: θεατρική παράσταση με τίτλο «Εμείς και ο κόσμος. Ένα απροειδοποίητο τεστ» Σύλληψη, κείμενο και σκηνοθεσία: Ηλίας Βογιατζηδάκης και Μυρτώ Πανάγου. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση επινοημένου θεάτρου, την οποία συν-δημιούργησαν μαθητές του 2ου Ομήρειου Γυμνασίου Ν. Σμύρνης και υποψήφιοι «έφηβοι βουλευτές», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Ερμηνεύουν οι μαθητές του 2ου Ομήρειου Γυμνασίου Ν. Σμύρνης. Καλλιτεχνική επιμέλεια: Grasshopper Youth.

Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2015, ώρα 21.30΄, Θέατρο Αττικού Άλσους: Συναυλία από μαθητές των Μουσικών Σχολείων Παλλήνης και Αλίμου.

Οι παραπάνω εκδηλώσεις στοχεύουν στην ανάδειξη της εφηβικής καλλιτεχνικής δημιουργίας και στην ανάδειξη της προσφοράς των μουσικών σχολείων στην εκπαίδευση.

Στη διάρκεια αυτών των εκδηλώσεων θα απονεμηθούν οι έπαινοι στους μαθητές και στις μαθήτριες που βραβεύτηκαν στους διαγωνισμούς της «Βουλής των Εφήβων» και θα ακουστούν οι βραβευθείσες συνθέσεις τραγουδιού.

Την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την οργάνωση του προγράμματος έχει το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου.

Η Επιτροπή του προγράμματος

Πρόεδρος: Χρήστος Σιγάλας, επίτιμος σχολικός σύμβουλος

Μέλη: Σοφία Βγενοπούλου, σκηνοθέτης και παιδοψυχίατρος, Δημήτρης Γέμελος, δημοσιογράφος, Ακριβή Γεωργούση, σχολική σύμβουλος Πολιτικών-Νομικών επιστημών, Εμμανουέλα Δούση, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμ. Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Πανεπιστημίου Αθηνών, Κωνσταντίνος-Νεκτάριος Κολέτσος, ζωγράφος-φωτογράφος, εκπαιδευτικός, Διονύσης Λουκέρης, Σύμβουλος Α΄ Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Μάνος Παπάζογλου, Λέκτορας Τμ. Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Λάμπρος Πόλκας, εκπαιδευτικός.