Το τελευταίο, μεταφρασμένο κείμενο της πρότασης των Θεσμών, «για την ενημέρωση του Ελληνικού λαού και σε πνεύμα διαφάνειας», έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η τελευταία πρόταση των Θεσμών – συμφωνήθηκε από Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο – βασίζεται στις προτάσεις των Ελληνικών αρχών της 8ης, 14ης, 22ας και 25ης Ιουνίου 2015, αλλά και τις συνομιλίες σε πολιτικό και τεχνικό επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.
Στο εισαγωγικό κείμενο των μεταφρασμένων, ανά τομέα, προτάσεων, τονίζεται ότι, υπήρχε συναντίληψη όλων των εμπλεκομένων πλευρών ότι, η τελευταία σύνοδος του Eurogroup, «θα επιτύγχανε μια συνολική συμφωνία για την Ελλάδα, η οποία όχι μόνο θα είχε συμπεριλάβει τα μέτρα προς κοινή συμφωνία, αλλά θα κάλυπτε και τις μελλοντικές χρηματοδοτικές ανάγκες όπως και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους».
Επίσης – σύμφωνα με το ίδιο κείμενο – περιελάμβανε την υποστήριξη ενός πακέτου, «για μια νέα αρχή για την ανάπτυξη και την απασχόληση με τη πρωτοβουλία της Επιτροπής που θα υποστήριζε την ανασυγκρότηση και τις επενδύσεις στη πραγματική οικονομία, όπως είχε συζητηθεί και υιοθετηθεί στη συνεδρίαση του Κολλεγίου των Επιτρόπων της Τετάρτης 24 Ιουνίου 2015».
«Παρόλα αυτά, δεν έγινε εφικτή η τυπική ολοκλήρωση και παρουσίαση στο Eurogroup της τελικής εκδοχής αυτού του εγγράφου, ούτε της περίληψης μιας συνολικής συμφωνίας, λόγω της μονομερούς απόφασης των ελληνικών αρχών να εγκαταλείψουν τη διαδικασία το βράδυ της 26ης Ιουνίου 2015», ολοκληρώνει το ίδιο κείμενο.
Το κείμενο
(26 Ιουνίου ώρα 20:00) Κατάλογος που λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις των ελληνικών αρχών που ελήφθησαν στις 8, 14, 22 και 25 Ιουνίου
Πίνακας 1. Ελλάδα: Δράσεις προτεραιότητας | |
Πολιτική |
Μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε διαβούλευση με την ΕΕ / την ΕΚΤ / το ΔΝΤ: |
1. Συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2015 και μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2016-19 | |
Θέσπιση, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015, συμπληρωματικού προϋπολογισμού για το 2015 και μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής για το 2016-19, που θα υποστηρίζονται από μεγάλη και αξιόπιστη δέσμη μέτρων. Η νέα φορολογική πορεία στηρίζεται σε στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 1, 2, 3, και 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα. Η δέσμη περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις του ΦΠΑ (§ 2), άλλα μέτρα φορολογικής πολιτικής (§ 3), μεταρρυθμίσεις του συνταξιοδοτικού συστήματος (§ 4), μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση (§ 5), μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των ελλείψεων όσον αφορά την είσπραξη των φόρων (§ 6) και άλλα μέτρα παραμετρικής μορφής όπως καθορίζονται κατωτέρω. | |
2. Μεταρρύθμιση του ΦΠΑ | |
Θέσπιση νομοθεσίας για τη μεταρρύθμιση του συστήματος ΦΠΑ, που θα αρχίσει να ισχύει από 1ηςΙουλίου 2015. Η μεταρρύθμιση θα έχει ως στόχο καθαρή αύξηση των εσόδων της τάξης του 1 τοις εκατό του ΑΕΠ σε ετήσια βάση από αλλαγές παραμετρικού τύπου. Με το νέο σύστημα ΦΠΑ: (i) θα ενοποιηθούν οι συντελεστές σε έναν ενιαίο συντελεστή 23 τοις εκατό, ο οποίος θα περιλαμβάνει εστιατόρια και υπηρεσίες τροφοδοσίας, και έναν μειωμένο συντελεστή 13 τοις εκατό για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό, (εκτός από την αποχέτευση), και έναν εξαιρετικά μειωμένο συντελεστή 6 τοις εκατό για τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα βιβλία, και τα θέατρα, (ii) θα εξορθολογιστούν οι εξαιρέσεις για να διευρυνθεί η βάση και να αυξηθεί ο φόρος επί των ασφαλίσεων και (iii) θα καταργηθούν οι εκπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των νησιών.
Η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ που περιγράφεται ανωτέρω μπορεί να αναθεωρηθεί στο τέλος του 2016, με την προϋπόθεση ότι εισπράττονται ισοδύναμα πρόσθετα έσοδα μέσω μέτρων που θα ληφθούν για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και τη βελτίωση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ. Κάθε απόφαση για επανεξέταση και αναθεώρηση θα λαμβάνεται σε διαβούλευση με τους θεσμούς. |
|
3. Δημοσιονομικά διαρθρωτικά μέτρα | |
Θέσπιση νομοθεσίας προκειμένου:
Έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2015, (i) να απλουστευθεί το χρονοδιάγραμμα της πίστωσης του φόρου εισοδήματος, (ii) να επανασχεδιαστεί και να ενσωματωθεί στον ΚΦΕ η επιβάρυνση αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016, ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματικότερα η προοδευτικότητα του συστήματος φορολογίας εισοδήματος, (iii) να εκδοθεί εγκύκλιος σχετικά με τα πρόστιμα για να εξασφαλιστεί η πλήρης και συνεπής εφαρμογή του ΚΦΔ, (iv) και να εφαρμοστούν οι υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις που εκκρεμούν, όπως ορίζονται στην παράγραφο 9 της σχετικής με τη χώρα έκθεσης του ΔΝΤ αριθ. 14/151. Για την υγειονομική περίθαλψη, με ισχύ από 1ης Ιουλίου 2015, (i) να αποκατασταθεί πλήρως, χωρίς εξαιρέσεις, η συνταγογράφηση με την ΔΚΟ, (ii) να μειωθεί ως πρώτο βήμα η τιμή των μη κατοχυρωμένων με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας φαρμάκων στο 50 τοις εκατό και όλων των γενόσημων στο 32,5 τοις εκατό της τιμής του φαρμάκου με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, με κατάργηση της ρήτρας κεκτημένων δικαιωμάτων για τα φάρμακα που κυκλοφορούσαν ήδη στην αγορά το 2012, (iii) να αναθεωρηθούν και να περιοριστούν οι τιμές των διαγνωστικών εξετάσεων ώστε να ευθυγραμμιστούν οι διαρθρωτικές δαπάνες με τους στόχους περί επιστροφής αμοιβών και (iv) να εισπραχθούν στο σύνολό τους οι επιστροφές του 2014 για ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικές εξετάσεις και φάρμακα, και να παραταθεί για το 2016 η ισχύς των ανώτατων ορίων για τις επιστροφές του 2015. Να δρομολογηθεί η επανεξέταση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας υπό τους συμφωνηθέντες όρους αναφοράς με την τεχνική βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας με στόχο την εξοικονόμηση 0,5% του ΑΕΠ, ποσό που μπορεί να συμβάλει στη χρηματοδότηση μιας δημοσιονομικά ουδέτερης προοδευτικής εφαρμογής του ΕΕΕ τον Ιανουάριο του 2016. Θέσπιση νομοθεσίας για:
|
|
4. Μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος | |
Οι αρχές αναγνωρίζουν ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα δεν είναι βιώσιμο και χρήζει ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα εφαρμόσουν πλήρως τον νόμο του 2010 για τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος (3863/2010), και θα εφαρμόσουν πλήρως ή θα αντικαταστήσουν / προσαρμόσουν τους συντελεστές βιωσιμότητας για τις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ από τη μεταρρύθμιση του 2012, ώστε να επιτύχουν ισοδύναμη εξοικονόμηση και να λάβουν περαιτέρω μέτρα για τη βελτίωση του συστήματος συντάξεων.
Με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015, οι αρχές θα θεσπίσουν σταδιακά μεταρρυθμίσεις, ώστε να επιτευχθούν μόνιμες οικονομίες ύψους 0,25 -0,5% του ΑΕΠ ετησίως το 2015 και 1% του ΑΕΠ για ολόκληρο το έτος το 2016, και στη συνέχεια με τη θέσπιση νομοθεσίας για:
Επιπλέον, προκειμένου να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα και να βελτιωθεί η δομή του συνταξιοδοτικού συστήματος, οι αρχές θα πρέπει, έως τις 31 Οκτωβρίου 2015, να νομοθετήσουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις που θα ισχύσουν από 1ης Ιανουαρίου του 2016 σχετικά με (i) συγκεκριμένο σχεδιασμό και παραμετρικές βελτιώσεις για τη στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών, (ii) διεύρυνση και εκσυγχρονισμό της βάσης εισφορών και συντάξεων για όλους τους αυτοαπασχολούμενους, μεταξύ άλλων με τη μετάβαση από το ονομαστικό στο πραγματικό εισόδημα, με κανόνες για την ελάχιστη απαιτούμενη εισφορά, (iii) αναθεώρηση και εξορθολογισμό όλων των διαφορετικών συστημάτων που στηρίζονται στην καταβολή εισφορών και βασικής εγγυημένης σύνταξης με βάση τα συστατικά τους στοιχεία, λαμβανομένων υπόψη των κινήτρων για εργασία και καταβολή εισφορών, (iv) τα κύρια στοιχεία μιας ολοκληρωμένης ενοποίησης των ΤΚΑ, συμπεριλαμβανομένης κάθε εναπομένουσας εναρμόνισης των κανόνων και των διαδικασιών για τις εισφορές και την καταβολή των παροχών σε όλα τα Ταμεία, (v) κατάργηση όλων των περιττών επιβαρύνσεων για τη χρηματοδότηση των συντάξεων και αντιστάθμισή τους από τη μείωση των παροχών ή την αύξηση των εισφορών σε ειδικά ταμεία με ισχύ από τις 31 Οκτωβρίου 2015 και (vi) εναρμόνιση των κανόνων των συνταξιοδοτικών παροχών του ΟΓΑ με το υπόλοιπο του συνταξιοδοτικού συστήματος κατά αναλογικό τρόπο, εκτός εάν ο ΟΓΑ συγχωνευθεί με άλλα ταμεία. Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2017. Το 2015, η διαδικασία αυτή θα ενεργοποιηθεί μέσω νομοθεσίας για την ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης υπό ενιαία οντότητα και η επιχειρησιακή ενοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Θα υποστηριχθεί ενεργά η περαιτέρω μείωση των λειτουργικών δαπανών και μια αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων του Ταμείου, συμπεριλαμβανομένης καλύτερης εξισορρόπησης μεταξύ των αναγκών των πλέον ευκατάστατων και των φτωχότερων ταμείων. Οι αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία για την πλήρη αντιστάθμιση των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την εφαρμογή των αποφάσεων των δικαστηρίων σχετικά με την μεταρρύθμιση του συστήματος συντάξεων του 2012. Παράλληλα με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, θα διενεργηθεί επανεξέταση της κοινωνικής πρόνοιας, για να εξασφαλιστεί ο δίκαιος χαρακτήρας των διαφόρων μεταρρυθμίσεων. Οι θεσμοί είναι διατεθειμένοι να λάβουν υπόψη και άλλα μέτρα παραμετρικού χαρακτήρα στο πλαίσιο του συνταξιοδοτικού συστήματος με ισοδύναμο αποτέλεσμα για την αντικατάσταση ορισμένων από τα μέτρα που αναφέρονται ανωτέρω, λαμβάνοντας υπόψη τον αντίκτυπό τους στην ανάπτυξη, και υπό την προϋπόθεση ότι τα μέτρα αυτά παρουσιάζονται στους θεσμούς κατά τη φάση του σχεδιασμού και είναι επαρκώς συγκεκριμένα και ποσοτικοποιήσιμα, και ελλείψει των ανωτέρω, βασική επιλογή είναι αυτή που καθορίζεται ανωτέρω. |
|
5. Δημόσια διοίκηση, Δικαιοσύνη και Καταπολέμηση της διαφθοράς | |
Θέσπιση νομοθεσίας για:
Δημοσίευση αναθεωρημένου στρατηγικού σχεδίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς μέχρι τις 31 Ιουλίου 2015. Τροποποίηση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την δήλωση των περιουσιακών στοιχείων και της χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων, και θέσπιση νομοθεσίας απομόνωσης των ερευνών για οικονομικά εγκλήματα και για την καταπολέμηση της διαφθοράς από πολιτικές παρεμβάσεις σε ατομικές υποθέσεις. |
|
6. Φορολογική διοίκηση | |
Να λάβει τα ακόλουθα μέτρα:
Εκπόνηση κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών, μέσω της χρήσης των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων. |
|
7. Χρηματοπιστωτικός τομέας | |
Να θεσπίσει: (i) τροποποιήσεις των νόμων περί αφερεγγυότητας, εταιρειών και νοικοκυριών που να καλύπτουν όλους τους οφειλέτες και ευθυγράμμιση του εταιρικού δικαίου περί αφερεγγυότητας με τον νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, (ii) τροποποιήσεις της νομοθεσίας περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών, καθιερώνοντας μηχανισμό διαχωρισμού των στρατηγικά δυστροπούντων οφειλετών από τους καλόπιστους οφειλέτες και να απλουστεύσει και να ενισχύσει τις διαδικασίες και να θεσπίσει μέτρα για την αντιμετώπιση του μεγάλου όγκου των καθυστερούμενων υποθέσεων, (iii) τροποποιήσεις για να βελτιωθεί αμέσως το δικονομικό πλαίσιο για θέματα αφερεγγυότητας εταιρειών και νοικοκυριών, (iv) νομοθεσία για τη θέσπιση ενός νομοθετικά κατοχυρωμένου επαγγέλματος του συνδίκου πτωχεύσεως, που να μην περιορίζεται σε συγκεκριμένο επάγγελμα και σύμφωνα με την ορθή διακρατική εμπειρία, (v) αναλυτική στρατηγική για το χρηματοπιστωτικό σύστημα: η εν λόγω στρατηγική θα βασιστεί στο έγγραφο στρατηγικής του 2013, λαμβάνοντας υπόψη το νέο περιβάλλον και τις συνθήκες του χρηματοπιστωτικού συστήματος, και εν όψει της επιστροφής των τραπεζών σε ιδιώτες, με την προσέλκυση διεθνών στρατηγικών επενδυτών για να επιτευχθεί ένα βιώσιμο μοντέλο χρηματοδότησης μεσοπρόθεσμα και (vi) μια ολιστική στρατηγική εξυγίανσης μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), που θα εκπονηθεί με τη βοήθεια ενός στρατηγικού συμβούλου. | |
8. Αγορά εργασίας | |
Έναρξη διαδικασίας διαβούλευσης παρόμοιας με εκείνη που προβλέπεται για τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού (άρθ. 103 του Ν. 4172/2013) για την αναθεώρηση των υφιστάμενων πλαισίων για τις ομαδικές απολύσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές σε άλλα μέρη της Ευρώπης. Περαιτέρω συμβολή στην επανεξέταση που περιγράφεται ανωτέρω θα παρασχεθεί από διεθνείς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης της ΔΟΕ. Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα καταρτιστούν σε διαβούλευση με τους θεσμούς. Δεν θα γίνει καμία αλλαγή στο τρέχον πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων πριν από την περάτωση της επανεξέτασης και, σε κάθε περίπτωση, όχι πριν από τα τέλη του 2015. Κάθε προτεινόμενη τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου θα γίνει μόνο σε συμφωνία με την ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ. Οι αρχές θα λάβουν μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων επιχειρήσεων και η προστασία των εργαζομένων, καθώς και τα φορολογικά έσοδα και οι πόροι της κοινωνικής ασφάλισης. | |
9. Αγορά προϊόντων | |
Θέσπιση νομοθεσίας για:
Στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, οι αρχές θα μεταρρυθμίσουν το σύστημα πληρωμών δυναμικότητας και άλλους κανόνες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργεια,ς για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ορισμένοι σταθμοί να αναγκάζονται να λειτουργούν κάτω από το μεταβλητό τους κόστος, και να αποτραπεί ο συμψηφισμός των οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και φορέων της αγοράς· Καθορισμός των τιμολογίων της ΔΕΗ με βάση το κόστος, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης της έκπτωσης 20% για τους χρήστες υψηλής τάσης με κοστοστραφή τιμολόγια. Και κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των προϊόντων τύπου NOME. Οι αρχές θα συνεχίσουν επίσης την υλοποίηση του χάρτη πορείας για το μοντέλο-στόχο της ΕΕ, θα καταρτίσουν ένα νέο πλαίσιο για τη στήριξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την εφαρμογή της ενεργειακής απόδοσης και θα αναθεωρήσουν την φορολογία της ενέργειας. Οι αρχές θα ενισχύσουν την οικονομική και λειτουργική ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής ηλεκτρικής ενέργειας. |
|
10. Ιδιωτικοποιήσεις | |
|
Πηγή: epoli.gr