Η μετεξέλιξη του τοπίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι τεράστια. Αρχικά με το νομοσχέδιο «Ι. Καποδίστριας» οι Δήμοι και Κοινότητες της χώρας μας από περίπου 6.500 περιορίστηκαν σε 1033 Δήμους και Κοινότητες και στην συνέχεια με το νομοσχέδιο «Καλλικράτης» ο αριθμός των Δήμων μειώθηκε στους 325.
Οι Δήμοι πλέον έχουν γίνει πολύ μεγάλοι και απαιτούν εκτός από υποδομές και εξοπλισμούς και έμπειρο και επιμορφωμένο αιρετό στελεχιακό προσωπικό.
Δεν είναι δυνατόν οι Αντιδήμαρχοι, οι Αντιπεριφερειάρχες καθώς και οι Πρόεδροι των αυτοδιοικητικών Οργανισμών να μην διαθέτουν στοιχειωδώς γνώσεις οργανωτικές και διοικητικές οι οποίες να έχουν προέλθει από κάποια σύντομη και υποχρεωτική επιμόρφωση.
Στην Καλαμάτα στο πρώην ΤΕΙ υπάρχει το μοναδικό τμήμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όλη την Ελλάδα. Εκεί κατά την γνώμη μου πρέπει να λειτουργούν ταχύρυθμα σεμινάρια (1-2 μηνών) για τα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτό πέρα του αυτοδιοικητικού επιμορφωτικού ενδιαφέροντος θα δημιουργούσε και μια κινητικότητα στην τοπική αγορά.
Η παρακολούθηση αυτών των σεμιναρίων θα έπρεπε να ήταν προαπαιτούμενο για τον καθένα που θα είχε εκλεγεί δημοτικός-περιφερειακός Σύμβουλος και θα εκκαλείτο να αναλάβει θέση Αντιδημάρχου, Αντιπεριφερειάρχη κλπ.
Οι απαιτήσεις των αιρετών διοικητικών θέσεων με την διευρυμένη μορφή που έχουν λάβει τόσο οι καλλικρατικοί Δήμοι όσο και οι αποκεντρωμένες εξουσίες που έχουν μεταφερθεί στις Περιφέρειες απαιτούν ανθρώπους με αυξημένα διοικητικά και οργανωτικά προσόντα.
Σε πολλούς καλλικρατικούς Δήμους αλλά και σε Περιφέρειες τα αναπτυξιακά αποτελέσματα δεν είναι καλά. Αυτό οφείλεται κατά μέγιστο βαθμό στην άγνοια των αιρετών στελεχών που τους είχαν ανατεθεί διοικητικές θέσεις.
Οι διοικητικές-οργανωτικές ανάγκες πλέον στους διευρυμένους Δήμους και στις Περιφέρειες είναι τεράστιες. Καλό θα είναι ο Υπουργός Εσωτερικών στον οποίο υπάγεται η Αυτοδιοίκηση να επιβάλλει την υποχρεωτική επιμόρφωση των στελεχών αυτοδιοίκησης.
Αυτό για να συμβεί πρέπει να δημιουργηθούν σε εξακτινωμένη μορφή σε Πανεπιστήμια της χώρα μας τμήματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης όπου από εκεί αφ’ ενός θα αποφοιτούν στελέχη Αυτοδιοίκησης και αφ’ ετέρου υποχρεωτικά σταδιακά θα επιμορφώνονται τα αιρετά στελέχη της Αυτοδιοίκησης.
Κτιριακές υποδομές για να στεγαστούν αυτά τα τμήματα υπάρχουν και ίσως να χρειαστεί να κλείσουν και κάποια άλλα τμήματα των οποίων οι σπουδές τους είναι ξεπερασμένες και να αντικατασταθούν από τα τμήματα που προανέφερα. Διαφορετικά πολλοί από αυτούς που εκλέγονται και αναλαμβάνουν διοικητικές θέσεις θα προσπαθούν να μάθουν στου «κασίδη το κεφάλι».
ΥΓ1. Όλα τα επαγγέλματα για να τα εξασκήσεις τα σπουδάζεις. Μόνο για το επάγγελμα του πολιτικού δεν υπάρχουν υποχρεωτικές σπουδές. Και μη μου πείτε ότι ο πολιτικός δεν είναι επάγγελμα! Όταν κάποιος μπαίνει νέος στην πολιτική και βγαίνει γέρος σίγουρα είναι επάγγελμα.
ΥΓ2. Οι παρεμβάσεις των κομμάτων με τις κομματικές επιλογές έχουν διεμβολίσει ικανούς χαρισματικούς ανθρώπους. Κατά μέγιστο βαθμό εκλέγονται κομματικά στελέχη με μειωμένα προσόντα, γιατί αυτό εξυπηρετεί τα κόμματα.
Θεόδωρος Σταυριανόπουλος, MSc Ηθ. Φιλοσοφίας – Μαθηματικός