Εκδόθηκε το τελευταίο έργο της Πηνελόπης Δέλτα

16.6.2014_Πηνελόπη ΔέλταΣτην επικαιρότητα επανέρχεται η Πηνελόπη Δέλτα με το «κύκνειο άσμα» της, το οποίο – αν και γράφτηκε πριν από 75 χρόνια – εκδόθηκε φέτος, από τις εκδόσεις «Ερμής».
Η Πηνελόπη Δέλτα, (Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, 1874 – Αθήνα, 1941) ήταν Ελληνίδα συγγραφέας, γνωστή κυρίως από τα ιστορικά της μυθιστορήματα για παιδιά, η σημαντικότερη ίσως γυναικεία φυσιογνωμία στις κρίσιμες για τον Ελληνισμό πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Τρίτο παιδί του Εμμανουήλ Μπενάκη και της Βιργινίας Χωρέμη. Είχε δύο μεγαλύτερα αδέλφια, την Αλεξάνδρα και τον Αντώνη, τον γνωστό «Τρελαντώνη» του ομώνυμου βιβλίου της.

Η οικογένεια Μπενάκη μετακόμισε προσωρινά στην Αθήνα το 1882, όπου η Πηνελόπη παντρεύτηκε τον πλούσιο Φαναριώτη έμπορο Στέφανο Δέλτα το 1895, και μαζί του απέκτησε τρεις κόρες. Επέστρεψαν στην Αλεξάνδρεια το 1905, όπου η Πηνελόπη γνώρισε τον Ίωνα Δραγούμη, τότε υποπρόξενο της Ελλάδας στην Αλεξάνδρεια. Ανάμεσά τους αναπτύχθηκε ένας μεγάλος έρωτας, η Πηνελόπη όμως δεν μπορεί να αντιταχθεί στις κοινωνικές επιταγές και την υποχρέωσή της απέναντι στο σύζυγο και τα παιδιά της. Η πλατωνική αυτή σχέση της Πηνελόπης Δέλτα με τον Δραγούμη τελειώνει το 1908, όταν αυτός συνδέεται με τη Μαρίκα Κοτοπούλη.
Η Δέλτα, που είχε μετακομίσει στη Φρανκφούρτη το 1906, εκδίδει το πρώτο της μυθιστόρημα, με τίτλο «Για την Πατρίδα», 1909. Το 1913, η οικογένεια Δέλτα επιστρέφει στην Αλεξάνδρεια ενώ το 1916 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, όπου ο πατέρας της Δέλτα, Εμμανουήλ Μπενάκης, είχε εκλεγεί δήμαρχος.

Το 1925 εκδίδεται «Η ζωή του Χριστού», ενώ την ίδια χρονιά εμφανίζονται τα πρώτα συμπτώματα της πολιομυελίτιδας, ασθένειας που θα την ταλαιπωρήσει μέχρι τον θάνατό της. Το 1929 ξεκίνησε τη συγγραφή της τριλογίας «Ρωμιοπούλες», η οποία τελείωσε το 1939. Το πρώτο βιβλίο, «Το Ξύπνημα», καλύπτει γεγονότα των ετών 1895 – 1907, η «Λάβρα» καλύπτει τα έτη 1907 – 1909 και το «Σούρουπο» τα έτη 1914 – 1920.
«Ρωμιοπούλες»
«Το τρίτομο μυθιστόρημα, αυτοβιογραφικό, μιας γυναίκας εγκλωβισμένης στην κοινωνία αλλά και στο ίδιο το σαρκίο της, αλληλέγγυης με τον γυναικείο πληθυσμό μιας εποχής που ο βίος εκτός οικογενείας ανήκε στους άνδρες και οι γυναίκες δεν εκσυγχρονίζονται, παραμένουν καθηλωμένες στο χρυσό κλουβί τους, όπως η ίδια η Δέλτα η οποία ταυτίζεται με την κεντρική ηρωίδα του μυθιστορήματός της. Κι ενώ οι Ελληνίδες αποτελούν το αντικείμενο εξιστόρησης στις Ρωμιοπούλες, η έγνοια της συγγραφέως για τη νεοελληνική ιστορία συγκροτεί το υφάδι του μυθιστορηματικού καμβά» ανέφερε η ερευνήτρια Ιωάννα Πετροπούλου, στην παρουσίαση του βιβλίου, η οποία πραγματοποιήθηκε στην οικία Στεφάνου και Πηνελόπης Δέλτα, στην Κηφισιά, όπου στεγάζονται από τη δεκαετία του 1990, τα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.

Πηγή: naftemporiki.gr