Γκαλά όπερας, αφιερωμένο στη Μαρία Κάλλας

20.9.2014_Με αφορμή τη συμπλήρωση 37 χρόνων από τον θάνατο της «φωνής του αιώνα», η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), σε συνεργασία με την «Εταιρία για το Κτήριο της Όπερας και την Ακαδημία Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας”», τιμά τη μνήμη της κορυφαίας Ελληνίδας υψίφωνου με ένα μεγάλο γκαλά όπερας, στο Ηρώδειο.
Εξαιρετικά αφιερωμένο στη Μαρία Κάλλας, τη μεγαλύτερη λυρική τραγουδίστρια του 20ού αιώνα και την πιο γνωστή παγκοσμίως ντίβα της όπερας, που πραγματοποίησε τα πρώτα της  επαγγελματικά βήματά στην ΕΛΣ, προτού ακολουθήσει μια αποθεωτική καριέρα στο εξωτερικό και στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του κόσμου, το γκαλά θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ.
Υπό τη μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και με τη συμμετοχή της Ορχήστρας και της Χορωδία της ΕΛΣ, οι διεθνούς φήμης μονωδοί Άρης Αργύρης, Αντρές Βεραμέντι, Δήμητρα Θεοδοσίου, Ντανιέλα Ντεσσί, Έλενα Ξανθουδάκη και Νίκολα Ουλιβιέρι θα ερμηνεύσουν διάσημες άριες, σημαδεμένες για πάντα από τις ανεπανάληπτες ερμηνείες της Μαρίας Κάλλας, η οποία είχε το χάρισμα να διαβάζει πίσω από τις νότες και να πλάθει αριστοτεχνικά πειστικούς χαρακτήρες μεγάλης αμεσότητας.

Τα έσοδα της εκδήλωσης θα δοθούν στην «Εταιρεία για το Κτήριο της Όπερας και της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας”», για την εκπόνηση μελέτης και τις εργασίες επισκευής και αποκατάστασης του ιστορικού κτηρίου της Πατησίων 61, όπου έζησε στα νεανικά της χρόνια η Μαρία Κάλλας και το οποίο πρόκειται να στεγάσει την Ακαδημία Λυρικής Τέχνης «Μαρία Κάλλας».

«Η συναυλία, λαμπρό δείγμα και αφιέρωμα στη λυρική τέχνη, μια τέχνη σύνθεσης πολλών δεξιοτήτων και απαιτητική, προσβλέπει στην ίδρυση αυτής της Ακαδημίας των πολλών δεξιοτήτων στο σπίτι, όπου έζησε η Μαρία Κάλλας και, με αυτόν τον τρόπο, να δημιουργηθεί όχι ένα τουριστικό κάλεσμα, αλλά μια εστία μάθησης και σεβασμού προς τη μέγιστη μουσικό, ένας χώρος εμπειρίας και μάθησης για τους ταλαντούχους νέους που δεν έχουν πρόσβαση σε ακαδημίες του εξωτερικού» σημειώνει η διάσημη σοπράνο και πρόεδρος της «Εταιρείας για το Κτήριο της Όπερας και της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας”», Βάσω Παπαντωνίου.

Τεράστια καριέρα με διεθνή θρίαμβο

Η Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, στις 2 Δεκεμβρίου 1923, και άφησε την τελευταία της πνοή στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, στο Παρίσι. Τον Σεπτέμβριο του 1945, στη Νέα Υόρκη, ξεκίνησε την προσπάθεια για ανεύρεση εργασίας στη Μητροπολιτική Όπερα, χωρίς να καταφέρει να υπογράψει συμβόλαιο. Η ακρόασή της, όμως, από τον Έντουαρντ Τζόνσον, διευθυντή της Όπερας, έφερε την προσφορά δύο ρόλων, στα έργα «Φιντέλιο» του Μπετόβεν και «Μαντάμ Μπατερφλάι» του Πουτσίνι. Όμως, η Κάλλας απέρριψε τους ρόλους.

Η γνωριμία της με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Αρένας της Βερόνα, Τζοβάννι Τζενατέλλο, την οδήγησε στην Ιταλία, όπου το 1947, έκανε την πρώτη της εμφάνιση με την «Τζοκόντα» του Αμιλκάρε Πονκιέλι. Τον ίδιο χρόνο, ερμήνευσε την Ιζόλδη από το «Τριστάνος και Ιζόλδη», στη Βενετία, και γνώρισε τον μουσικόφιλο Ιταλό βιομήχανο Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι, με τον οποίο παντρεύτηκε το 1949. Ο Μενεγκίνι, έχοντας και ρόλο μάνατζερ, άσκησε καταλυτική επιρροή στην καριέρα της, υποβάλλοντάς την σε δίαιτα, με σκοπό να αποκτήσει καλύτερη εμφάνιση, Έτσι, τον ίδιο χρόνο, η Κάλλας έκανε καλλιτεχνικές εμφανίσεις στο Μπουένος Άιρες και, το 1950, στο Μεξικό. Το 1951, άνοιξε τη σαιζόν στη Σκάλα του Μιλάνου με τους «Σικελικούς Εσπερινούς». Το 1956, εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης ως «Νόρμα», στο ομώνυμο έργο του Μπελλίνι.

Μία από τις πλέον συζητημένες σχέσεις στην ιστορία

Το 1957, επέστρεψε στην Αθήνα και εμφανίστηκε στο Ηρώδειο. Η γνωριμία της με τον εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση, εξελίχθηκε σε μία από τις πλέον συζητημένες σχέσεις στην ιστορία. Τα επόμενα χρόνια, γεύεται τον καλλιτεχνικό θρίαμβο και, ακόμα και όταν αρχίζει να αντιμετωπίζει φωνητικά προβλήματα, το κοινό την αποθεώνει.

Το 1965, εμφανίστηκε για τελευταία φορά σε παράσταση όπερας στο Κόβεντ Γκάρντεν, με την «Τόσκα», σε σκηνοθεσία Φράνκο Τζεφιρέλι. Το 1966, απέκτησε την ελληνική υπηκοότητα και, έτσι,  λύθηκε και τυπικά ο γάμος της με τον Μενεγκίνι. Πλέον, ήλπιζε ότι ο Ωνάσης θα της ζητήσει να παντρευτούν, όμως εκείνος  παντρεύτηκε τη χήρα του αμερικανού προέδρου Κέννεντυ, Τζάκυ. Η Κάλλας βυθίστηκε σε βαθιά κατάθλιψη.

Η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο

Το 1969, γύρισε για τον κινηματογράφο τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Πιερ Πάολο Παζολίνι, όμως η ταινία δεν πήγε καθόλου καλά. Στις 25 Μαΐου 1970, η Κάλλας μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο και έγινε γνωστό ότι επεχείρησε να αυτοκτονήσει, λαμβάνοντας μεγάλη δόση βαρβιτουρικών. Στις 8 Δεκεμβρίου, τραγούδησε στην Όπερα των Παρισίων, όπου το κοινό την κάλεσε στη σκηνή 10 φορές, καταχειροκροτώντας την. Η τελευταία της εμφάνιση έγινε στην Ιαπωνία, στις 11 Δεκεμβρίου 1974.

Η Μαρία Κάλλας πέρασε στην αιωνιότητα στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, στο Παρίσι. Σύμφωνα με την επιθυμία της, το σώμα της αποτεφρώθηκε. Την άνοιξη του 1979, η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο.

Πληροφορίες
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη – Αθήνα, τηλ.: 210 3241807. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη Γ΄: 100 ευρώ, διακεκριμένη ζώνη Β΄ και Δ΄: 80 ευρώ, Α΄ ζώνη: 50 ευρώ, Β΄ ζώνη: 45 ευρώ, Γ΄ ζώνη: 35 ευρώ, άνω διάζωμα: 20 ευρώ, φοιτητικό – παιδικό: 12 ευρώ. Προπώληση: στα ταμεία τoυ θεάτρου Ολύμπια: Ακαδημίας 59 – 61 (Τρίτη – Κυριακή: 09.00 – 21.00 και Δευτέρα: 09.00 – 16.00), στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών: Πανεπιστημίου 39, τηλ.: 210 3272000 (Δευτέρα – Παρασκευή: 09.00 – 17.00 και Σάββατο: 09.00 – 15.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, 210 3612461 και 210 3643725, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr.

 

Πηγή:naftemporiki.gr